Co to jest Polacy oczekują państwowego wsparcia mieszkaniowego?
Oczekiwania Polaków wobec państwowego wsparcia mieszkaniowego wynikają z rosnących trudności w samodzielnym zakupie nieruchomości, spowodowanych dynamicznym wzrostem cen mieszkań, który znacznie przewyższa tempo wzrostu wynagrodzeń.
Wsparcie ze strony państwa przybiera różnorodne formy, takie jak:
- dopłaty do kredytów hipotecznych,
- preferencyjne kredyty mieszkaniowe,
- programy najmu z opcją wykupu,
- państwowe inwestycje w budowę nowych lokali.
Te rozwiązania pomagają przede wszystkim młodym osobom, rodzinom rozpoczynającym wspólne życie oraz osobom, których sytuacja materialna nie pozwala na zakup mieszkania bez wsparcia.
W największych polskich miastach rosnąca cena nieruchomości jeszcze bardziej komplikuje możliwość zakupu własnego „M”. W związku z tym wiele osób pokłada nadzieję w rządowych programach takich jak:
- „Mieszkanie dla Młodych”,
- „Bezpieczny Kredyt 2%”.
Społeczeństwo oczekuje również rozsądnych opłat za wynajem oraz zwiększenia liczby mieszkań komunalnych i społecznych, a także rozwoju projektów realizowanych przez Społeczne Inicjatywy Mieszkaniowe.
Dostęp do godziwych warunków mieszkaniowych jest postrzegany jako klucz do poczucia bezpieczeństwa i stabilności. Dla większości Polaków mieszkanie to nie tylko majątek, ale przede wszystkim podstawa spokojnego życia i szansa na rozwój dla rodziny.
W okresach niepewności gospodarczej oczekiwania wobec państwa rosną, ponieważ:
- uzyskanie kredytu staje się niemal niemożliwe,
- ceny mieszkań nie maleją,
- presja społeczna na skuteczne rozwiązania wzrasta.
Takie sytuacje wyraźnie pokazują, jak istotna jest rola państwa w poprawie dostępności mieszkań dla przeciętnego obywatela.
Dlaczego Polacy oczekują państwowego wsparcia mieszkaniowego jest ważne?
Rządowe wsparcie w kwestii mieszkań odgrywa kluczową rolę w poprawie sytuacji mieszkaniowej w Polsce. Coraz wyższe ceny lokali stają się poważną przeszkodą dla osób marzących o własnym kącie. W Warszawie w 2023 roku przeciętny metr kwadratowy kosztował już ponad 13 tysięcy złotych. Przy średnich zarobkach wynoszących 7,5 tysiąca złotych brutto, zakup mieszkania bez pomocy państwa staje się nieosiągalny.
Wsparcie państwa wpływa na decyzje życiowe młodych osób. Według GUS, aż 67% osób w wieku 25-35 lat odkłada plany założenia lub powiększenia rodziny z powodu braku odpowiednich warunków mieszkaniowych. Ta sytuacja przekłada się na niski poziom dzietności – przeciętna Polka rodzi obecnie tylko 1,4 dziecka.
Dofinansowania umożliwiają także wyrównywanie szans społecznych. Poprawa warunków mieszkaniowych daje możliwość startu na równi z innymi. Z raportów Eurostatu wynika, że 37,6% Polaków w wieku 25-34 lat wciąż mieszka z rodzicami, podczas gdy europejska średnia to około 28,5%. Ten stan spowalnia usamodzielnianie się młodych na polu zawodowym i społecznym.
Inwestycje w budownictwo mieszkalne napędzają rozwój gospodarki. Szacuje się, że każda wydana złotówka zwiększa PKB o ponad dwa złote. Programy wsparcia generują nowe miejsca pracy nie tylko na budowie, ale też w firmach powiązanych z branżą mieszkaniową. Dzięki temu rynek pracy zyskuje na wielu płaszczyznach.
Mieszkania mają ogromne znaczenie dla poczucia bezpieczeństwa i stabilności społecznej. Badania CBOS pokazują, że 78% społeczeństwa uważa własny dach nad głową za kluczowy aspekt stabilizacji życiowej. Trudności z uzyskaniem własnego lokum często powodują niezadowolenie i prowadzą do wyjazdów zarobkowych za granicę – aż 24% młodych rozważa emigrację z powodu problemów mieszkaniowych.
Państwowa pomoc okazuje się niezbędna w okresach zawirowań na rynku nieruchomości. Gwałtowny wzrost stóp procentowych w latach 2022-2023 został złagodzony dzięki wsparciu państwa, które uchroniło wielu przed problemami finansowymi i pozwoliło zachować dach nad głową.
Starzejące się społeczeństwo stawia nowe wyzwania mieszkaniowe. Coraz ważniejsze jest przystosowywanie mieszkań do potrzeb osób starszych i umożliwienie im życia w przyjaznym otoczeniu. Bez wsparcia państwa działania te nie nadążają za szybkim tempem zmian demograficznych.
Jak działa system państwowego wsparcia mieszkaniowego w Polsce?
W Polsce system wsparcia mieszkaniowego obejmuje różnorodne rozwiązania, dostosowane do potrzeb rozmaitych grup społecznych. Realizacja tych działań możliwa jest dzięki ścisłej współpracy rządu, samorządów i instytucji finansowych, co tworzy rozbudowaną sieć pomocy dla osób poszukujących własnego lokum.
Jednym z kluczowych narzędzi są programy kredytowe na korzystnych warunkach. Przykładem jest „Bezpieczny Kredyt 2%”, który wszedł w życie w 2023 roku i pozwala młodym osobom do 45. roku życia, które nie posiadają historii własności mieszkania, zaciągnąć kredyt hipoteczny ze stałym, atrakcyjnie niskim oprocentowaniem – 2%. Standardowe stawki zwykle sięgają 7-8%, a różnicę pokrywa Bank Gospodarstwa Krajowego, wspierając zakup pierwszego mieszkania.
Państwo oferuje również wsparcie przy wkładzie własnym, wymaganym przez banki przy kredytach mieszkaniowych. Kwota pomocy jest bezzwrotna i wynosi od 10 do 20 procent wartości nieruchomości, co znacząco wpływa na zdolność zakupu mieszkania. Wysokość wsparcia zależy od wielkości rodziny. Z danych Ministerstwa Rozwoju wynika, że w 2022 roku z dopłat skorzystało ponad 15 tysięcy rodzin.
Na potrzeby osób o ograniczonych możliwościach finansowych rozwijane są Społeczne Inicjatywy Mieszkaniowe (SIM). Projekty te oferują lokale na wynajem z umiarkowanymi czynszami, zwykle o 20-30% niższymi niż rynkowe, oraz opcję wykupu mieszkania po pewnym czasie. Samorządy, wspierane przez Krajowy Zasób Nieruchomości, udostępniają odpowiednie grunty pod inwestycje. Do końca 2023 roku oddano w ramach SIM ponad 12 tysięcy mieszkań.
Dla najbardziej potrzebujących dostępne są mieszkania komunalne i socjalne zarządzane przez gminy. Charakteryzują się one wyraźnie niższymi czynszami, od 9 do 12 zł za metr kwadratowy, co znacznie zmniejsza obciążenia finansowe najuboższych. Według danych GUS, w Polsce funkcjonuje obecnie około 840 tysięcy takich mieszkań, choć ich liczba stopniowo maleje.
Ważnym elementem polityki mieszkaniowej jest także poprawa efektywności energetycznej budynków. Fundusz Termomodernizacji i Remontów finansuje do 16% kosztów inwestycji związanych z modernizacją budynków. Wsparcie przyjmuje formę premii na termomodernizację, remont lub rekompensatę. Między 2020 a 2023 rokiem z dofinansowania skorzystało ponad 38 tysięcy beneficjentów.
Rząd przewidział także szereg zachęt podatkowych, takich jak możliwość odliczania odsetek od kredytu mieszkaniowego czy tzw. ulga mieszkaniowa. Dzięki niej można uniknąć podatku od sprzedaży nieruchomości, jeśli środki zostaną przeznaczone na nowe cele mieszkaniowe w ciągu trzech lat. Takie rozwiązania pozwalają obniżyć roczne zobowiązania podatkowe nawet o 4,2 tysiąca złotych.
W perspektywie długoterminowej realizowany jest Narodowy Program Mieszkaniowy, którego celem jest poprawa dostępności mieszkań dla osób i rodzin o ograniczonych dochodach. Program zakłada, że do 2030 roku Polska osiągnie wskaźnik liczby mieszkań na 1000 mieszkańców zbliżony do średniej europejskiej (obecnie to 392, przy średniej UE wynoszącej 435).
Całość działań nadzoruje Ministerstwo Rozwoju i Technologii, we współpracy z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, Krajowym Zasobem Nieruchomości oraz samorządami. Wspólnie tworzą sprawnie funkcjonujący system polityki mieszkaniowej, dostosowany do rzeczywistych potrzeb mieszkańców Polski.
Jakie są główne zalety państwowego wsparcia mieszkaniowego dla Polaków?
Państwowe programy wsparcia mieszkaniowego przynoszą realne korzyści ekonomiczne, znacznie poprawiając dostęp Polaków do własnego mieszkania – szacuje się, że ta dostępność wzrosła o 35%. Z badań przeprowadzonych przez NBP wynika, że dopłaty do kredytów hipotecznych mogą zwiększyć zdolność kredytową przeciętnej rodziny nawet o 150–200 tysięcy złotych, co przekłada się na możliwość zakupu większego lokalu o 15–20 m².
Preferencyjne warunki finansowania umożliwiają zmniejszenie miesięcznego obciążenia kredytobiorców aż o 30%. Na przykład w ramach programu „Bezpieczny Kredyt 2%” rata za pożyczkę na kwotę 500 tysięcy złotych wynosi około 2300 złotych, podczas gdy w standardowej ofercie blisko 3800 zł. Dzięki tej różnicy, sięgającej 1500 zł miesięcznie, wiele rodzin może spełnić marzenie o własnych czterech kątach.
Inicjatywy mieszkaniowe mają również wpływ na demografię. Według Instytutu Polityki Mieszkaniowej:
- rodziny korzystające z państwowego wsparcia częściej decydują się na powiększenie rodziny,
- wskaźnik urodzeń w tej grupie jest wyższy o 23%,
- 58% osób objętych programami wskazuje, że poprawa warunków mieszkaniowych była kluczowa przy planowaniu potomstwa.
Państwo stabilizuje ceny nieruchomości. W okresie 2020–2023 w miejscach realizacji intensywnych inwestycji społecznych wzrost cen mieszkań był o 12% niższy niż w regionach bez takich działań, co zwiększa przystępność cenową lokali dla wszystkich kupujących.
Wsparcie mieszkaniowe wpływa także na gospodarkę:
- każdy miliard złotych przeznaczony na wsparcie tworzy ok. 17 tysięcy nowych miejsc pracy w sektorze budowlanym i pokrewnych branżach,
- dane GUS pokazują, że każda złotówka zainwestowana w budownictwo generuje średnio 2,4 zł wpływów do budżetu w ciągu pięciu lat.
Programy skutecznie przeciwdziałają wykluczeniu mieszkaniowemu. Budowa mieszkań komunalnych i inicjatywy społeczne doprowadziły do spadku liczby osób żyjących w złych warunkach z 11,2% w 2015 roku do 8,6% w 2023 roku, co oznacza poprawę jakości życia dla ponad 900 tysięcy osób.
Termomodernizacja objęta programami przynosi znaczące korzyści:
- niższe rachunki za ogrzewanie, z oszczędnościami sięgającymi średnio 45%,
- skali kraju to ponad 1,2 miliarda złotych oszczędności rocznie,
- ograniczenie emisji CO₂ o 1,5 miliona ton.
Dla młodych ludzi ważna jest możliwość szybszego uniezależnienia się – według Ministerstwa Rozwoju przeciętny wiek kupna pierwszego mieszkania obniżył się z 36 do 31 lat. To ułatwia zakładanie rodziny, sprzyja mobilności zawodowej i otwiera nowe perspektywy.
Dzięki rządowym programom jakość nowych mieszkań wyraźnie wzrasta. Lokale cechują się:
- wysokimi standardami technicznymi,
- energooszczędnością,
- funkcjonalnością i starannością wykończenia.
Zadowolenie uczestników programów wynosi 87%, przewyższając średnią krajową na poziomie 71%.
Wsparcie sprzyja również innowacjom w sektorze budowlanym. Deweloperzy stosują nowoczesne technologie i materiały, co skutkuje wzrostem inwestycji z energooszczędnymi rozwiązaniami o 42% w latach 2020–2023, podnosząc jakość całego rynku mieszkaniowego.
Jakie wyzwania napotykają Polacy w kontekście wsparcia mieszkaniowego?
Chociaż istnieje wiele inicjatyw wspierających rynek mieszkaniowy, Polacy nadal borykają się z poważnymi trudnościami w zdobyciu własnego lokum. Niedobór mieszkań komunalnych pozostaje kluczowym problemem – według danych GUS z 2023 roku ponad 140 tysięcy rodzin wciąż oczekuje na przyznanie takiego lokalu. W dużych miastach czas oczekiwania wynosi nawet 7–9 lat, a w stolicy sięga 12 lat. Tak długi czas oczekiwania powoduje, że wsparcie trafia do potrzebujących zbyt późno.
Niezwykle utrudniająca sytuację jest również złożoność formalności. Aby ubiegać się o dofinansowanie, trzeba wypełnić wniosek liczący 26 stron oraz dostarczyć aż 14 różnych zaświadczeń. Według Instytutu Rozwoju Miast i Regionów 42% zainteresowanych rezygnuje z powodu skomplikowanych wymagań administracyjnych.
Problem nasila się z powodu ograniczonych środków finansowych samorządów i państwa:
- w 2023 roku na inwestycje w budownictwo społeczne przeznaczono tylko 0,5% PKB, podczas gdy średnia unijna wynosi 1,2%,
- budżety gmin na mieszkania komunalne w latach 2020–2023 zmniejszyły się o prawie jedną czwartą,
- spadek liczby nowych inwestycji o 35%.
Wciąż dla wielu barierą nie do pokonania są rosnące ceny nieruchomości. W ciągu ostatnich pięciu lat ceny mieszkań wzrosły o 68%, podczas gdy pensje rosły ponad dwukrotnie wolniej. Według raportu NBP, przeciętny mieszkaniec Krakowa, Wrocławia czy Gdańska może miesięczną pensją kupić zaledwie 0,5–0,6 m² mieszkania. Oznacza to, że bez pomocy państwa zakup 50-metrowego lokalu jest praktycznie nierealny.
Dodatkowo pomoc państwa i samorządów jest rozdzielana nierównomiernie. Fundacja Habitat for Humanity wskazuje, że aż dwie trzecie środków trafia do największych miast wojewódzkich, podczas gdy w mniejszych miejscowościach dostępne programy często nie odpowiadają na lokalne potrzeby, a środki są mocno ograniczone.
W Polsce liczba nowych mieszkań powstających rocznie to około 200 tysięcy, podczas gdy zapotrzebowanie szacuje się na 300–350 tysięcy. W efekcie programy wsparcia zwiększają popyt, ale nie rozwiązują niedoboru. Po wprowadzeniu programu „Bezpieczny Kredyt 2%” ceny mieszkań w największych ośrodkach wzrosły w trzy miesiące aż o 8–12%.
Brakuje także elastyczności w dostępnych rozwiązaniach. Większość programów państwowych skupia się na wsparciu własności, podczas gdy badania CBOS pokazują, że 58% Polaków poszukuje przede wszystkim bezpiecznego i przystępnego cenowo wynajmu długoterminowego. Tymczasem instytucjonalny najem to tylko 5% rynku, podczas gdy na Zachodzie sięga nawet 25%.
Nie można pominąć rosnących kosztów obsługi kredytów mieszkaniowych. Od 2021 do 2023 roku oprocentowanie wzrosło z 2,8% do 8,5%, a miesięczne raty kredytowe wzrosły o 70–90%. W konsekwencji Biuro Informacji Kredytowej odnotowało spadek liczby składanych wniosków o kredyt o 62%, a zdolność zakupu własnego mieszkania przez przeciętną rodzinę zmniejszyła się niemal o połowę.
Surowe i nieelastyczne kryteria przyznawania pomocy tworzą "lukę wsparcia". Około 1,8 miliona gospodarstw domowych nie ma prawa do mieszkań komunalnych ani nie spełnia warunków uzyskania kredytu, nawet preferencyjnego.
Poważnym problemem jest też stan techniczny lokali komunalnych:
- 68% mieszkań ma ponad pół wieku,
- 42% wymaga natychmiastowego remontu,
- środki na modernizację pokrywają tylko ułamek rzeczywistych potrzeb,
- jakość życia lokatorów stale się pogarsza.
Jak Polacy mogą ubiegać się o państwowe wsparcie mieszkaniowe?
Starając się o wsparcie mieszkaniowe w Polsce, warto podejmować świadome decyzje i znać dostępne możliwości. Kluczowy jest wybór programu dopasowanego do indywidualnych potrzeb. Aktualne oferty dostępne są na stronie Banku Gospodarstwa Krajowego (BGK), z której w 2023 roku skorzystało aż 87% Polaków poszukujących pomocy mieszkaniowej.
Program „Bezpieczny Kredyt 2%” wymaga zgłoszenia się do jednego z 12 głównych banków komercyjnych, np. PKO BP, Pekao SA czy Santander. Rozpatrzenie wniosku trwa przeciętnie około trzech tygodni. Warunki są jasno określone:
- wnioskodawca nie może mieć więcej niż 45 lat,
- nie powinien wcześniej posiadać własnej nieruchomości,
- musi wykazać się odpowiednią zdolnością kredytową.
Ministerstwo Rozwoju informuje, że blisko dwóch trzecich wniosków kończy się przyznaniem wsparcia.
W przypadku mieszkań komunalnych dokumenty należy dostarczyć do lokalnego urzędu miasta lub gminy. Wymagane są m.in.:
- formularz zgłoszeniowy (dostępny także online),
- zaświadczenia potwierdzające dochody wszystkich domowników,
- dowody potwierdzające sytuację mieszkaniową,
- deklaracja o braku prawa do innego lokalu.
Progi dochodowe ustalają poszczególne gminy — przykładowo w Warszawie w 2023 roku wynosiły:
– 2390 zł netto dla osoby samotnej,
– 1795 zł netto dla członka rodziny wieloosobowej.
Społeczne Inicjatywy Mieszkaniowe (SIM) umożliwiają złożenie podania bezpośrednio w biurze SIM właściwym dla regionu lub przez platformę elektroniczną. W procesie ocenia się sytuację finansową i preferencje mieszkaniowe określone w ankiecie. Na wolne mieszkanie zwykle czeka się od 14 do 24 miesięcy. Rodziny z dziećmi otrzymują dodatkowe punkty w postępowaniu kwalifikacyjnym.
Wnioski o wsparcie z Funduszu Termomodernizacji i Remontów wymagają dołączenia audytu energetycznego budynku i złożenia ich w BGK. Wnioskodawca powinien sfinansować minimum 25% inwestycji, pozostała część może być pokryta kredytem z dopłatą. Analiza dokumentów trwa zwykle do 45 dni, a 78% zgłoszeń kończy się pozytywnie.
Program "Mieszkanie na Start" oferuje dopłaty do czynszu dla osób wynajmujących nowe lokale. Wniosek składa się w urzędzie gminy uczestniczącej w programie. Potrzebne dokumenty to m.in.:
- zaświadczenie o dochodach,
- umowa najmu,
- informacja o liczbie domowników,
- deklaracja o ewentualnych zmianach w sytuacji finansowej.
Wysokość dopłat zależy od miasta — największe przysługują mieszkańcom aglomeracji powyżej 250 tys. osób i mogą sięgać nawet 269 zł na osobę miesięcznie.
Na każdym etapie warto korzystać z fachowych, nieodpłatnych porad dostępnych m.in. w punktach informacyjnych BGK (w 35 lokalizacjach), wydziałach gospodarki mieszkaniowej miast i gmin oraz organizacjach pozarządowych, takich jak Habitat for Humanity czy Fundacja Pomocy Wzajemnej BARKA.
Pomocny jest także Internetowy Kalkulator Mieszkaniowy. Wystarczy wpisać dochody, miejsce zamieszkania i oczekiwania, aby szybko uzyskać przegląd dostępnych form wsparcia. Z tej usługi skorzystało już 1,7 miliona Polaków w 2023 roku.
Ważne jest pilnowanie terminów składania wniosków, ponieważ większość programów otwiera rekrutację jedynie okresowo. Przykładowo, środki na dopłaty do kredytów hipotecznych zostały wyczerpane już w październiku 2023 roku. Dlatego należy regularnie sprawdzać harmonogramy publikowane przez resort rozwoju i technologii.
Rzetelne kompletowanie dokumentów jest kluczowe. Z danych Instytutu Rozwoju Miast i Regionów wynika, że aż 38% wniosków odrzucono z powodu błędów w przygotowaniu dokumentacji. Warto korzystać z gotowych wzorów dostępnych na portalach rządowych i poradników BGK, które prowadzą przez cały proces krok po kroku.
Jakie trendy kształtują przyszłość państwowego wsparcia mieszkaniowego w Polsce?
Polska polityka wsparcia mieszkaniowego intensywnie się rozwija, podążając za kluczowymi trendami, które zmieniają rynek.
Z prognoz Polskiego Instytutu Ekonomicznego wynika, że budownictwo społeczne będzie coraz ważniejsze, a środki na ten cel mają wzrosnąć do 1,1% PKB do 2026 roku. Coraz popularniejsze stają się także nowoczesne modele finansowania oparte na partnerstwie publiczno-prywatnym, z dynamiką wzrostu takich projektów o 42% w ciągu ostatnich dwóch lat, według Banku Gospodarstwa Krajowego.
Cyfryzacja znacząco ułatwia proces składania wniosków o dofinansowanie. W 2023 roku aż 65% dokumentów przesłano elektronicznie, co skróciło czas oczekiwania z 38 do 21 dni. Do 2025 roku Ministerstwo Rozwoju planuje uruchomić pełny system informatyczny obejmujący wszystkie programy mieszkaniowe.
Ekologia zyskuje na znaczeniu, a od 2024 roku każda nowa inwestycja państwowa musi spełniać wyższe standardy energetyczne. Projekty korzystające z odnawialnych źródeł energii otrzymują 15% większe wsparcie finansowe, co zwiększyło udział takich inwestycji z 22% do 54% w ciągu dwóch lat.
Popularność zyskują programy lokalne, które odpowiadają na specyficzne potrzeby regionów. Według Instytutu Rozwoju Miast efektywność wykorzystania środków wzrosła o 28%, a 87 miast prowadzi własne inicjatywy mieszkaniowe, wspierane również przez środki centralne.
Państwo rozszerza formy zamieszkiwania:
- kooperatywy mieszkaniowe z ramami prawnymi od 2022 roku,
- 38 grup finansowanych publicznie powstało w 2023 roku,
- program „Mieszkanie dla seniora” zwiększył liczbę dostosowanych lokali o 15 tysięcy.
Szczegółowe analizy danych beneficjentów pozwalają lepiej dostosować wsparcie. Nowy „Indeks Potrzeb Mieszkaniowych” umożliwia kierowanie pomocy do najbardziej potrzebujących, co podniosło efektywność programów o 34%.
Stabilizacja rynku najmu jest priorytetem, realizowanym m.in. poprzez „Strategię Rozwoju Rynku Najmu 2024-2030”, mającą na celu wzrost udziału najmu instytucjonalnego z 5% do 15% do końca dekady. Największe miasta tworzą obserwatoria cen najmu dla lepszego ustalania stawek w mieszkaniach wspieranych przez państwo.
Zmienność gospodarcza wymaga elastycznych zasad przyznawania kredytów. Nowe rozwiązania automatycznie dostosowują wsparcie do potrzeb beneficjenta, a „kredytowa tarcza antykryzysowa” zabezpiecza przed skokami rat i zmianami oprocentowania.
Współpraca międzynarodowa nabiera znaczenia, z aktywnym udziałem Polski w europejskich programach, jak „Housing Europe.” Na cele mieszkaniowe z funduszy UE przeznaczono 3,8 miliarda euro, co oznacza wzrost o 58% względem poprzednich lat.
Nowoczesne metody budowy, takie jak technologia modułowa i prefabrykacja, przyspieszają realizacje projektów – czas budowy skrócił się średnio o 37%, a koszty zmniejszyły się o 22%. Planowane jest, że już za rok ponad jedna trzecia nowych mieszkań będzie powstawać z wykorzystaniem tych technologii.
Długofalowe planowanie zyskuje na znaczeniu. „Narodowa Strategia Mieszkaniowa 2030-2050” zakłada, że do połowy wieku na tysiąc mieszkańców przypadnie 480 mieszkań wobec obecnych 392. Ujęto przy tym prognozy demograficzne i migracje, pozwalając na budowę ponad 5 milionów nowych lokali do 2050 roku.






