dochodzenie odszkodowań po wypadku samochodowym

Dochodzenie odszkodowań

po wypadku komunikacyjnym

Po wypadku możesz być zdezorientowany i nie wiedzieć, jak i kiedy starać się o odszkodowanie. Tymczasem, niezależnie od szkody i ubezpieczyciela, procedura jest uproszczona.

Dla wielu poszkodowanych dochodzenie odszkodowań po wypadku komunikacyjnych brzmi niezwykle poważnie. Tymczasem na każdy, nawet bardziej skomplikowany przypadek, obowiązuje jasno określona procedura. Oto co możesz zrobić, aby otrzymać pieniądze po wypadku.

Dokumentacja szkód

Gdy sytuacja na miejscu wypadku nieco się uspokoi należy ustalić sprawcę i udokumentować szkody. Wystarczy nagranie video lub seria szczegółowych zdjęć. Pomocne jest także zebranie zeznań świadków.

Następnym krokiem najczęściej jest spisanie oświadczenia sprawcy wypadku. Jeżeli jednak ktoś ucierpiał w wypadku — konieczne jest wezwanie nie tylko karetki, ale i policji. Służby wówczas sporządzają stosowną notatkę. Jest ona dowodem w sprawie.

Zgłoszenie szkody

Możesz skontaktować się z ubezpieczycielem jeszcze na miejscu wypadku. Warto dokonać zgłoszenia szkody jak najszybciej, zwłaszcza gdy potrzebujesz samochodu zastępczego. Możesz je otrzymać jeszcze tego samego dnia. Im wcześniej zgłosisz szkodę, tym wcześniej otrzymasz odszkodowanie. Chociaż prawo daje aż 3 lata na zgłoszenie wypadku u ubezpieczyciela sprawcy, to nie warto tyle zwlekać. Im więcej czasu mija, tym trudniej udowodnić okoliczności zdarzenia.

Jeżeli zgłaszasz się bezpośrednio do agenta ubezpieczeniowego, powinieneś dołączyć całą zebraną dokumentację. Im będzie ona pełniejsza — tym lepiej. Cała procedura potrwa szybciej, a ty otrzymasz dokładnie takie odszkodowanie, jakie Ci się należy. W przypadku bardzo niewielkich strat, np.: rys na drzwiach, możesz poprosić o uproszczoną likwidację szkód. Wówczas wystarczy tylko opis zniszczeń, a także oświadczenie sprawcy. W takich przypadkach odszkodowanie wypłacane jest w ciągu kilku dni.

Jakie dokumenty są potrzebne podczas zgłaszania? Najważniejsze to dane Twoje i pojazdu, spisane oświadczenie, bądź notatka, a także numer polisy ubezpieczeniowej sprawcy.

Oględziny samochodu

W przypadku kosztorysowej metody likwidacji szkody odwiedza Cię rzeczoznawca. Zazwyczaj pojawia się w najdalej w ciągu kilku dni od zgłoszenia szkody. Ścisły termin wizyty specjalisty zależy jednak od procedur stosowanych u poszczególnych ubezpieczycieli.

Zadaniem rzeczoznawcy jest ocena zniszczeń. Dokładnie sprawdza całe auto, aby znaleźć każde zniszczenie. Następnie rzeczoznawca dokumentuje każdą usterkę. Może też zadawać pytania na temat stanu samochodu przed wypadkiem. Następnie, już bez Twojego udziału kalkuluje wartość pojazdu i koszt naprawy uszkodzeń.

Jeżeli wcześniej zgłosiłeś szkodę telefonicznie lub przez internet, wszystkie ważne dokumenty możesz przekazać właśnie rzeczoznawcy. Działa on bowiem z ramienia zakładu ubezpieczeń.

Oczekiwanie na odszkodowanie

Po wizycie rzeczoznawcy musisz czekać na odszkodowanie. Wedle prawa, ubezpieczyciel ma 30 dni na wypłatę pieniędzy. Jeżeli w tym terminie nie jest możliwe ustalenie wszystkich okoliczności wypadku ważnych dla wysokości odszkodowania, ubezpieczyciel ma dodatkowe 14 dni na dochodzenie. Musi jednak powiadomić Cię o tym na piśmie, a także uzasadnić opóźnienie. Nie może też zwlekać z wypłatą całego odszkodowania. W ciągu 30 dni musi wypłacić bezsporną część pieniędzy, a resztę wypłacić w dodatkowym terminie. Ty w tym czasie możesz już powierzyć samochód do naprawy lub zacząć własne leczenie, jeżeli to konieczne.

Decyzja ubezpieczyciela

Ubezpieczyciel przed wypłatą odszkodowania wydaje decyzję na piśmie. Otrzymujesz ją listownie. Jest w niej dokładna kwota odszkodowania i uzasadnienie decyzji. Po jej otrzymaniu na Twoje konto wpływa kwota określona w piśmie.

Czy to nie za mało?

Wypłata odszkodowania najczęściej kończy cały proces likwidacji szkody. Jednak wielu poszkodowanych po otrzymaniu pieniędzy orientuje się, że kwota odszkodowania nie wystarczy na naprawę. Możesz w takiej sytuacji odwołać się od decyzji ubezpieczyciela. Wystarczy, że w odpowiedzi na przesłany dokument prześlesz własne pismo przypominające reklamację. Co ważne, masz na to trzy lata od wydania decyzji przez ubezpieczyciela. Możesz to zrobić nawet w momencie, gdy już uzyskałeś pieniądze. Jedyną przeszkodą w ubieganiu się o dopłatę w ustawowym czasie jest ugoda. Dlatego nigdy nie gódź się na podpisywanie dodatkowych umów z ubezpieczycielem, w szczególności bez wnikliwej analizy.

Proces dochodzenia odszkodowania nie jest szczególnie skomplikowany. Zdarzają się jednak problemy z wysokością odszkodowania, czy wręcz udowodnieniem zasadności jego wypłaty. Każdy poszkodowany ma jednak prawo do pomocy prawniczej. Jeżeli potrzebujesz pełnomocnika, a sprawa zostanie rozpatrzona na Twoją korzyść — wszelkie koszta z tym związane ponosi ubezpieczyciel.

Helpfind.pl - Małgorzata Wodyńska - redaktor

Małgorzata Wodyńska

Redaktor

Filolog polski ze specjalizacją zarządzania mediami. Wszystko to sprawiło, że pisanie stało się hobby i stylem życia. W czasie wolnym gotuje i eksperymentuje w kuchni, namiętnie czyta kryminały i fotografuje dziką przyrodę.

Helpfind.pl - odszkodowania online - logo

Średnia ocena: 0.00