odszkodowanie za lot

Odszkodowanie za opóźniony lot.

Sprawdź, ile Ty możesz otrzymać!

Codziennie po europejskim niebie kursuje ponad 25 tys. samolotów. Niestety nie wszystkie dolatują na miejsce docelowe zgodnie z pierwotnym harmonogramem. Prawo Unii Europejskiej w tym przypadku chroni jednak interesy pasażerów. Zgodnie z rozporządzeniem WE 261/2004 za zakłócony lot należy się im odszkodowanie w wysokości do nawet 600 euro. Jak uzyskać rekompensatę od linii lotniczych?

Kiedy należy się odszkodowanie za lot opóźniony lub odwołany?

Odszkodowanie pasażerom przysługuje, jeśli opóźnienie samolotu na miejscu docelowym wynosi minimum 3 godziny. Liczy się moment, w którym osoby podróżujące tym środkiem transportu lotniczego mogą upuścić jego pokład. W większości przypadków będzie to chwila otwarcia pierwszych drzwi samolotu. Niektórzy przewoźnicy mylnie informują pasażerów, że jest to chwila przyziemienia, czyli dotknięcia drogi startowej lotniska przez koło statku powietrznego. Co istotne, obowiązkiem przewoźnika lotniczego jest rejestrowanie czasu przylotu. W tym celu załoga samolotu albo pracownik obsługi naziemnej podpisuje stosowne oświadczenie o dokładnej dacie oraz godzinie przylotu.

Godzina wylotu jest istotna natomiast tylko w sytuacji, gdy pasażer zdecyduje się na rezygnację z lotu. Gdy opóźnienie przekracza 5 godzin podróżujący ma prawo zrezygnować z lotu (nie traci przy tym prawa do odszkodowania), wystąpić o zwrot pełnego kosztu biletu oraz domagać się bezpłatnego powrotu, do miejsca z którego rozpoczął swoją podróż (lot łączony).

Jakich lotów dotyczą wypłaty odszkodowania?

Warto wiedzieć, że nie wszystkie opóźnione loty zostały uwzględnione w przepisach europejskich, tj. w rozporządzeniu WE 261/2004. Obejmuje przestrzeń powietrzną UE, loty z lotnisk UE oraz loty z krajów trzecich do krajów UE - jeśli linia lotnicza jest zarejestrowana w UE. Ponadto, zasady te obowiązują także w Szwajcarii, Norwegii, Islandii oraz na terenach zależnych od jednego z krajów UE: Azory, Gujana Francuska, Gwadelupa, Madera, Majotta, Martynika, Reunion, Saint-Martin, Wyspy Kanaryjskie. Nie ma znaczenia czy lot jest rejsowy czy czarterowy - pasażerom przysługują takie same prawa. W przypadku lotu łączonego (z tzw. przesiadką) istotne jest, aby bilety posiadały ten sam numer rezerwacji. Wyżej wspomniane rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady reguluje także odszkodowanie za odwołany lot.

odszkodowanie za opóźniony lot

Ile wynosi odszkodowanie?

Kwota odszkodowania od linii lotniczych, jaką może otrzymać pasażer w przypadku opóźnienia lotu o co najmniej 3 godziny, jest uzależniona od długości trasy podróży:

  • 250 € - loty o długości do 1500 km,
  • 400 € - wszystkie loty wewnątrz UE na dystansie powyżej 1500 km oraz loty o długości 1500 - 3500 km,
  • 600 € - pozostałe loty na dystansie dłuższym niż 3500 km.

Odległość pomiędzy miejscem wylotu a miejsce docelowym mierzy się metodą trasy po ortodromie. Jest to zatem najkrótsza droga pomiędzy punktem A a B na powierzchni kuli ziemskiej biegnąca po jej powierzchni (fragment koła wielkiego). Nawet 600 euro odszkodowania można otrzymać także za odwołany lot.

Jak uzyskać odszkodowanie za Twój lot?

O odszkodowanie za zakłócony lot można ubiegać się samodzielnie - zgodnie z praktyką danego przewoźnika należy złożyć stosowny wniosek: poprzez formularz internetowy udostępniony przez linie lotnicze, za pomocą e-maila lub pocztą tradycyjną. Można także skorzystać z unijnego formularza skargi, który odnosi się do praw pasażera linii lotniczej. Linie lotnicze często zasłaniają się złymi warunkami pogodowymi, czy innymi czynnikami na które nie miały wpływu.

W przypadku odmownej odpowiedzi sprawę można zgłosić Urzędowi Lotnictwa Cywilnego (organ właściwy dla miejsca wylotu samolotu), który jednak może ją rozpatrywać przez nawet 6 miesięcy. Jest również możliwość odwołania od decyzji przewoźnika na drodze sądowej. Proces jednak wiąże się z dodatkowymi kosztami dla pasażera, długim okresem oczekiwania na wyrok oraz koniecznością poświęcenia swojego wolnego czasu.

Wniosek o odszkodowanie nie tylko za opóźniony, ale i także odwołany lot można także złożyć za pośrednictwem firmy zajmującej się odzyskiwaniem rekompensat za zakłócony lot. Do reklamacji należy dołączyć bilet lotniczy lub kartę pokładową albo potwierdzenie rezerwacji biletu. Warto także udokumentować opóźnienie, tj. np. zrobić zdjęcie tablicy odlotów.

Kiedy nie należy się odszkodowanie za lot?

Odszkodowanie nie należy się pasażerowi, jeśli przyczyna opóźnienia lotu jest niezależna od linii lotniczych. Są to tzw. nadzwyczajne okoliczności, określane często jako działalność siły wyższej. Do tej kategorii wydarzeń zaliczają się m.in.:

  • złe warunki pogodowe,
  • zagrożenie bezpieczeństwa,
  • strajki kontrolerów lotniczych,
  • destabilizacja polityczna w państwie, w którym odbywa się lot.

Za taką wyjątkową okoliczność nie uznaje się zapowiadany wcześniej strajk pracowników linii lotniczych, czy problem techniczny. Przewoźnik ma obowiązek dbać o stan techniczny samolotu. Jeśli jednak problem ten jest związany z wadą ukrytą samolotu czy spowodowany czynnikiem zewnętrznym np. “interwencją” ptaka w silniku, to wypłata odszkodowania nie jest zasadna.

Powód opóźnienia jest zatem bardzo istotny - to także od czynnika powodującego zakłócenie lotu zależy pasażer jest uprawniony do otrzymania pieniężnej rekompensaty od linii lotniczej.Na lotnisku warto nie tylko pytać, dlaczego lot jest opóźniony, ale i domagać się przedstawienia wszystkich okoliczności sytuacji na piśmie. Taki dokument zapewne przyda się w uzyskaniu odszkodowania.

Lot z dużym opóźnieniem - co jeszcze przysługuje pasażerowi?

  • Prawo do informacji

Jeśli lot jest opóźniony o minimum 2 godziny to linia lotnicza powinna każdemu pasażerowi wręczyć pisemną informację o przysługujących mu prawach.

  • Prawo do opieki

Przewoźnik w przypadku opóźnień lotu jest zobowiązany do zapewnienia pasażerom bezpłatnie: wyżywienia i napojów, zakwaterowania w hotelu i transferu z/na lotnisko (tylko w przypadku, gdy zakłócony lot ma się odbyć następnego dnia), a także możliwość przeprowadzenia 2 rozmów telefonicznych czy wysyłania smsów lub e-maili.

Pomoc powinna być udzielona pasażerom, gdy opóźnienie wynosi co najmniej:

  • 2 godziny - loty o długości do 1500 km
  • 3 godziny - loty o długości pomiędzy 1500 a 3500 km
  • 4 godziny - loty o długości powyżej 3500 km.

W przypadku braku inicjatywy ze strony linii lotniczych pasażer powinien zachować rachunki za np. posiłek, nocleg i w późniejszym czasie domagać się zwrotu uzasadnionych kosztów od przewoźnika. Pamiętaj, że masz także prawo do odszkodowania za odwołany lot!

Helpfind.pl - Agnieszka Książek - redaktor

Helpfind.pl - odszkodowania online - logo

Średnia ocena: 5.00