W jaki sposób postępować, by rozporządzenie RODO chroniło nasze dane

Rozporządzenie RODO

- jakie zmiany ze sobą niesie

Coraz więcej użytkowników w sieci zwraca uwagę na swoją prywatność. Branża internetowa stała się na tyle szeroka, że zarobić można nie tylko na wszystkim, ale i na każdym. Stąd też napływ niechcianych i natarczywych wiadomości w formie elektronicznej. Kolejnym faktem jest to, że z problemem przetwarzania danych nie spotykamy się wyłącznie w sieci. Z pomocą milionom poszkodowanym, przyszło rozporządzenie RODO, zwane także “Ogólnym Rozporządzeniem o Ochronie Danych”.

Rozporządzenie RODO (lub GDPR) jest wynikiem prac Parlamentu Europejskiego oraz Rady Unii Europejskiej, które powstało 27 kwietnia 2016 roku. Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych z założenia ma chronić prywatność użytkowników i nakłada szereg obowiązków na administratorów danych. Zacznie obowiązywać od 25 maja 2018 roku. Zmiany jakie ze sobą wniesie, dotyczą obszaru przechowywania danych osobowych i biometrycznych.

Jasny i prosty język

Zgodnie z rozporządzeniem RODO, wszelkie klauzule i formuły skierowane do użytkownika, powinny być napisane w sposób prosty i zrozumiały. Wszelkie odniesienia do prawniczych definicji, powinny zostać zastąpione klarownym językiem. Problem ze zrozumieniem przekazu mają szczególnie dzieci, które często nieświadomie, wyrażają zgodę na przetwarzanie danych osobowych. Również w tym zakresie mają nastąpić gruntowne zmiany.  Dzięki temu samo uzyskanie odszkodowania za spam będzie łatwiejsze, a procedura szybka i bardzo efektywna.

Telemarketerzy pod obserwacją

Zmieni się sposób przetwarzania danych osobowych w celach telemarketingowych. Do minimum ma ograniczyć się celowość posiadania danych i ich wykorzystania celem kontaktu z klientem. Firmy, które nie zastosują się do nałożonych wymogów, ryzykują nałożeniem na siebie kary finansowej i zakazem dalszego przetwarzania danych osobowych. Z drugiej strony nakładane ograniczenia mogą skutkować szukaniem innych metod na pozyskanie klientów.

Bezpieczeństwo danych to priorytet

Firmy gromadzące dane osobowe swoich klientów, będą musiały jeszcze bardziej skupić się na ich ochronie. Konieczne stanie się zatrudnienie inspektora ochrony danych osobowych. Najgorszym scenariuszem byłby wyciek danych. W takim przypadku firma zobowiązana będzie do niezwłocznego powiadomienia organu nadzoru, obecnie prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, a docelowo GIODO (Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych). Właściciel firmy będzie miał 72 godziny na zawiadomienie o wycieku danych, w innym przypadku musi liczyć się ze sporymi konsekwencjami.

Szpiegowanie mniej inwazyjne

Zbieranie danych o użytkownikach przeglądających sieć Internet, będzie prowadzone w sposób bardziej przejrzysty. Profilowanie – bo tak powinno nazywać się to działanie, funkcjonuje od dawna i ma na celu dostosowanie ofert, do osobistych preferencji użytkownika. Rzadko kiedy takie działania są przedstawione w sposób jawny i zazwyczaj działają poza wiedzą użytkownika. Rozporządzenie RODO sprawi, że będzie musiał zostać powiadomiony o możliwości profilowania przez algorytmy oraz jakie konsekwencje mogą się z tym wiązać.

Twój głos pod ochroną

Nie tylko dane osobowe będą pod ścisłą ochroną. Również przetwarzanie danych biometrycznych ma przybrać formę bardziej restrykcyjną. Do takich danych można zaliczyć m.in.: wzór tęczówki oka, odciski palców, kod genetyczny, ludzki głos i charakter pisma. Rozporządzenie to zakazuje zbierania jakichkolwiek danych biometrycznych oraz innych danych wrażliwych. Od tej reguły jednak zastosowano kilka wyjątków. Jest to konieczne z uwagi na złożoność niektórych procesów, związanych z pozyskiwaniem danych biometrycznych.

Prawo do bycia zapomnianym

Każda osoba, której dane osobowe znajdują się w bazie danych, może zażądać ich usunięcia i zaprzestania dalszego przetwarzania. Może o to wystąpić, jeśli dalsze przechowywanie danych osobowych, nie jest niezbędne. Obecnie prawo do bycia zapomnianym ma zastosowanie w przypadku wyszukiwarek internetowych. Rozporządzenie RODO pozwoli na skorzystanie z tego prawa, w dużo szerszym zakresie.

Helpfind.pl - Patrycja Gmurowska - redaktor

Patrycja Gmurowska

Redaktor

Absolwentka pedagogiki społecznej i komunikacji, której pasją zawsze było pisanie. Stąd wzięło się zamiłowanie do dziennikarstwa internetowego, które jest sposobem na życie. Prywatnie miłośniczka dobrej literatury, zagranicznych seriali i górskich wędrówek.

Helpfind.pl - odszkodowania online - logo

Średnia ocena: 5.00