Zaniżone odszkodowanie - jakie dokumenty dadzą Ci mechanicy?

Zaniżone odszkodowanie

Czy musisz pokazywać rachunki od warsztatu?

Ubezpieczyciele coraz częściej spotykają się z żądaniem wyższego odszkodowania. Wobec tego wymagają różnorodnych dowodów na to, że faktycznie wypłacone odszkodowanie nie wystarcza na naprawę. Czy jednak takie żądania są zgodne z prawem? Czego może wymagać ubezpieczalnia?

To  zrozumiałe, że ubezpieczyciel żąda dowodów, na podstawie których poszkodowany wysuwa swoje roszczenia. Jest to zgodne z literą prawa. Jedna z podstawowych zasad mówi, że to na powodzie ciąży obowiązek dowodu. W tym przypadku jest to poszkodowany, który otrzymuje zaniżone odszkodowanie.

Często same ubezpieczalnie żądają określonych dokumentów. I to od ich przedstawienia uzależniają wypłatę pełnego odszkodowania. Musisz jednak wiedzieć, że ubezpieczyciel ma prawo żądać tylko kilku dokumentów i to tylko w określonych okolicznościach.  Jakie są to dokumenty?

Rachunki i inne dokumenty

Wydaje się, że przedstawienie rachunków i faktur to najprostszy sposób, aby udowodnić, że roszczenia są zasadne. W końcu przedstawiają one rzeczywiste wydatki poniesione przez poszkodowanego.

Należy jednak zwrócić uwagę, że odszkodowanie z OC sprawcy nie ma charakteru zwrotu poniesionych kosztów. Dotyczy to raczej innych świadczeń, np.: zwrotu kosztu wynajmu samochodu zastępczego. Odszkodowanie ma za zadanie wyrównać wszystkie straty.

W rzeczywistości więc wcale nie musisz naprawiać samochodu, aby otrzymać odszkodowanie. Samochód może zostać w Twoim garażu albo możesz go sprzedać w stanie uszkodzonym. O odszkodowanie możesz starać się, nawet gdy już nie jesteś właścicielem auta. I wciąż należy Ci się odszkodowanie w pełnej kwocie.

Często również ubezpieczyciel żąda faktur źródłowych. Są to faktury, jakie otrzymuje warsztat po zakupie części potrzebnych do naprawy. Poszkodowany nie ma do nich dostępu i mieć nie powinien. Faktury tego typu są bowiem objęte tajemnicą handlową.

Niedopuszczalne jest również uzależnianie wysokości odszkodowania od przedstawienia faktur. Dość często zdarza się, że ubezpieczyciele wypłacają jedynie 50% należnego odszkodowania. Co z resztą? Uzależniona jest od faktur i rachunków.

Co od warsztatu może się przydać?

Jedyne, czego możesz żądać od warsztatu w ramach dowodu jest ogólny cennik usług i części. Pomoże to zorientować się ubezpieczycielowi w cenach warsztatu, w którym stoi samochód. Wiele warsztatów sporządza też własną ekspertyzę lub ofertę uwzględniającą wszystkie części i ceny. Pomocne są także katalogi od producentów poszczególnych części.  

Tylko rzeczoznawca

Mimo to, ubezpieczyciel może wciąż domagać się oficjalnych dokumentów. Należy pamiętać, że powinien opierać się jedynie na sporządzonym kosztorysie. Tutaj jednak także mogą zdarzyć się problemy. Niejednokrotnie kosztorys jest zaniżony, co finalnie daje zaniżone odszkodowanie. Wówczas, jako dowód popierający Twoje roszczenia, możesz przedstawić kosztorys niezależnego rzeczoznawcy.

Dla poszkodowanego niestety wiąże się to z dodatkowymi kosztami. Są one zwracane, gdy:

  • Roszczenia okazują się zasadne.

  • Nie było innej możliwości, aby je uzasadnić.

Dodatkowe dokumenty tylko przy odwołaniu

Wszystkie dokumenty powinieneś przedstawić dopiero w momencie odwołania od odszkodowania i sporu z ubezpieczycielem. W zwykłej likwidacji szkody sporu nie ma. Ubezpieczyciel może żądać tylko tych dokumentów, które pozwalają na ustalenie jego odpowiedzialności. Dodatkowo nie mogą to być dokumenty, które są trudne do zdobycia przez poszkodowanego. Ubezpieczyciel nie powinien prosić o dokumenty, które może sam zdobyć.

W zwykłej sytuacji ubezpieczyciel może żądać tylko:

  • notatki policyjnej lub oświadczenia sprawcy

  • dokumentacji medycznej

  • fotograficznej dokumentacji z miejsca zdarzenia

  • oświadczeń świadków

Tak jasno określone zasady mają Cię to przed niedozwolonymi praktykami. Niestety, mimo to, są one dość powszechne. Większość poszkodowanych walczy z zaniżonymi odszkodowaniami. Odwołanie jest zwykle najprostszym sposobem na dochodzenie swoich racji, ale większość spraw kończy się w sądzie. Sporym ułatwieniem jest skorzystanie z usług kancelarii odszkodowawczej. Wówczas nie ponosisz dodatkowych kosztów związanych np.: z wynajęciem niezależnego kosztorysanta.

Helpfind.pl - Małgorzata Wodyńska - redaktor

Małgorzata Wodyńska

Redaktor

Filolog polski ze specjalizacją zarządzania mediami. Wszystko to sprawiło, że pisanie stało się hobby i stylem życia. W czasie wolnym gotuje i eksperymentuje w kuchni, namiętnie czyta kryminały i fotografuje dziką przyrodę.

Helpfind.pl - odszkodowania online - logo

Średnia ocena: 5.00