Zaniżone odszkodowanie z OC sprawcy? Odwołaj się!

Zaniżone odszkodowanie z oc sprawcy.

Jest możliwość odwołania?

Niejeden kierowca zdziwił się otrzymując decyzję o odszkodowaniu. Niestety, niezbyt pozytywnie. Powszechnie uważa się, że po otrzymaniu odszkodowania nic już nie można zrobić. Czy jest to prawda?

Pragniemy podkreślić już na początku - nie jest to prawda. Zawsze masz prawo do odwołania się od niekorzystnej dla decyzji. Większość Towarzystw Ubezpieczeniowych korzysta z niewiedzy klientów i dlatego wydaje decyzje o zaniżonych odszkodowaniach.

Tylko w jednym przypadku masz zamkniętą drogę do ubiegania się o dodatkowe pieniądze. Jest to ugoda. Zwykle umowa ta jest niekorzystna dla poszkodowanych. Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę, że w ten sposób zrzeka się prawa do dalszych roszczeń. Dlatego nie warto podpisywać jej, gdy nie jesteś zadowolony z proponowanej kwoty.

Przejdźmy zatem do kluczowego tematu. Jak starać się o dopłatę?

Jak się odwołać?

Nie jest to trudne. Przypomina to składanie reklamacji. Powinieneś sporządzić pismo składające się z dwóch części.

W pierwszej informujesz ubezpieczyciela o odwołaniu. W tej części dokładnie opisujesz do którego pisma się odwołujesz. Możesz także zawrzeć informację o proponowanej kwocie odszkodowania. Musi być to realna kwota naprawy Twojego pojazdu.

W drugiej, kluczowej części uzasadnisz swoje stanowisko. Warto tutaj wyjaśnić, jaka część odszkodowania została zaniżona.Powinieneś wskazać, z którą pozycją się nie zgadzasz. Najczęstsze problemy to:

  • użycie części zamiennych, a nawet używanych

  • uwzględnienie amortyzacji

  • uśrednienie stawek warsztatu

  • uwzględnienie rabatów

  • zaniżona wartość samochodu

Jeżeli wskazujesz na niewłaściwe praktyki, przedstaw dokumenty, które wskazują na właściwą cenę naprawy. Może to być kosztorys sporządzony przez niezależnego eksperta, albo kalkulacja wybranego warsztatu.  W przypadku wartości samochodu również możesz powołać się na niezależną wycenę. Ceny samochodów takich jak Twój, np.: na lokalnym portalu ogłoszeniowym również są dobrą podstawą. Możesz też powołać się na szczegółowe przepisy, albo uchwały Sądu Najwyższego. Wówczas Twoje pismo będzie wyglądać bardziej profesjonalne, a argumenty stają się trudniejsze do podważenia.

Pismo wyślij listem poleconym. Wówczas będziesz miał potwierdzenie odbioru. W niektórych przypadkach możesz także przesłać skan pisma poprzez e-mail. W ten sposób także będziesz miał informację o nadaniu i odczytaniu wiadomości.

Ile czasu masz na odwołanie?

Minęło już trochę czasu, a ty wciąż nie zdecydowałeś się na odwołanie? Zapewne sądzisz, że sprawa już jest nieaktualna i musisz się zadowolić zaniżonym odszkodowaniem. Jest to błędne przekonanie.

W przypadku kosztorysu masz na wysłanie pisma 3 lata. W niektórych przypadkach jest to nawet 20 lat. Wtedy jednak wypadek musi być konsekwencją przestępstwa.

Bardzo ważną kwestią jest fakt, od kiedy liczony jest czas. Jest to data wypadku? Dzień, w którym zgłosiłeś szkodę? W tej sytuacji okres potrzebny na odwołanie naliczany jest od daty decyzji o odszkodowaniu.

Warto jednak zgłosić sprawę jak najszybciej. Łatwiej wtedy o całą dokumentację wypadku i likwidacji szkody. Bardzo ważne jest, aby dokładnie pilnować obowiązujących terminów. Gdy dojdzie do przedawnienia, w danej sprawie nie możesz już nic zdziałać.

 

Czy ubezpieczyciel może odmówić?

Towarzystwo ubezpieczeniowe ma obowiązek zapoznać się z Twoim pismem i odpowiedzieć na nie w ciągu 30 dni. Niestety, nie ma obowiązku przychylić się do Twojej prośby.

Wówczas poszkodowani wybierają trzy ścieżki rozwiązania tego problemu.

Większość rezygnuje i godzi się na zaniżone odszkodowanie. Nie jest to właściwa droga. Oznacza to dodatkowe koszty - za naprawę płacisz częściowo z własnej kieszeni. Nie ma ku temu podstaw, gdy wypadek nie zdarzył się z Twojej winy.

W przypadku, gdy odszkodowanie jest rażąco zaniżone niektórzy decydują się skierować sprawę do sądu. Sędziowie zwykle przychylają się do wniosków poszkodowanych,. a odszkodowania są znacznie wyższe.

Warto także wysłać skargę do Rzecznika Finansowego. Podobnie jak sądy, najczęściej przychyla się do uwag wnoszącego skargę, a następnie zgłasza się do ubezpieczyciela. Niestety, nie ma on prawnych możliwości, aby wpłynąć bezpośrednio na decyzję Towarzystwa Ubezpieczeniowego.

Coraz liczniejsza rzesza poszkodowanych postanawia także zwrócić się o pomoc do fachowców, np: z kancelarii odszkodowawczej. Specjaliści tam pracujący mają wiedzę i środki, by szybko odzyskać należne środki.

Helpfind.pl - Małgorzata Wodyńska - redaktor

Małgorzata Wodyńska

Redaktor

Filolog polski ze specjalizacją zarządzania mediami. Wszystko to sprawiło, że pisanie stało się hobby i stylem życia. W czasie wolnym gotuje i eksperymentuje w kuchni, namiętnie czyta kryminały i fotografuje dziką przyrodę.

Helpfind.pl - odszkodowania online - logo

Średnia ocena: 5.00