Celem odszkodowania powypadkowego jest pokrycie wszystkich szkód, zarówno rzeczowych, jak i osobowych. Co to znaczy w praktyce? Szkody rzeczowe to wszystkie szkody w majątku. W wypadku samochodowym najczęściej taką szkodą są uszkodzenia samochodu. Jeżeli uszkodzone zostaną osobiste drobiazgi lub ubranie - poszkodowany także może otrzymać rekompensatę za straty rzeczowe. Zadaniem ubezpieczyciela w tym przypadku jest ocena szkód, przygotowanie kosztorysu, a i wypłata odszkodowania powypadkowego. Szkody osobowe to wszystkie szkody dotyczące zdrowia i ciała poszkodowanego. Należą do nich:
uszkodzenie ciała
rozstrój zdrowia
śmierć poszkodowanego
poczucie krzywdy i straty niematerialne
Jeżeli poszkodowany musi poddać się leczeniu po wypadku, to ubezpieczyciel sprawcy ma obowiązek pokryć wszystkie koszty leczenia. Należą do nich głównie koszty konsultacji lekarskich, rehabilitacji i leków. Jeżeli konieczna jest dodatkowa opieka — ubezpieczyciel również pokrywa jej koszty.
Kto może się starać
O odszkodowanie powypadkowe może starać się każdy, kto doznał choćby najmniejszych szkód w wypadku. Może to być zarówno kierowca uszkodzonego auta, jak i pasażer. Także piesi i inni uczestnicy ruchu drogowego mają prawo do takiego odszkodowania. Wyjątkiem jest tu jedynie sprawca wypadku. Nie może on starać się o wypłatę, jeżeli nie posiada polisy AC.
Kiedy można się starać o odszkodowanie?
Gdy od wypadku nie minęło więcej, niż 3 lata.
W przypadku przestępstwa — gdy nie minęło 20 lat.
Gdy został uszkodzony samochód.
Gdy ucierpiały osoby.
Gdy powstała notatka policyjna lub oświadczenie sprawcy.
Jak się starać o odszkodowanie powypadkowe?
Procedura otrzymywania odszkodowania po wypadku nie jest skomplikowana. Wszystko zaczyna się od zgłoszenia wypadku u ubezpieczyciela lub w firmie odszkodowawczej.
Od tego momentu rusza proces zwany likwidacją szkody. Podczas niego ubezpieczyciel przysyła swojego rzeczoznawcę, który ocenia szkody, a następnie sporządza kosztorys. Na jego podstawie ubezpieczyciel wypłaca pieniądze. Zazwyczaj w tym momencie cała procedura się kończy. Niestety, bardzo często zdarza się, że poszkodowani muszą się odwoływać u ubezpieczyciela lub w sądzie.
Nieco inaczej procedura wygląda w przypadku szkód osobowych. Po zgłoszeniu szkody oceniania jest dokumentacja medyczna, a także opis zdarzeń i obrażeń przygotowany przez poszkodowanego. Ubezpieczyciel w tym przypadku stosuje tabele, w których ujęte są urazy oraz odpowiadający im procentowy uszczerbek na zdrowiu. Na tej podstawie ubezpieczyciel szacuje i wypłaca świadczenie. Jeżeli dokumentacja nie jest wystarczająca, konieczne jest zorganizowanie komisji lekarskiej, która orzeknie o stanie zdrowia poszkodowanego.
Skorzystaj z bezpłatnej analizy i uzyskaj odszkodowanieJak to działa?
Przy zgłoszeniu szkody konieczne jest dostarczenie dokumentów potwierdzających okoliczności zdarzenia, a także skalę szkód. Najważniejszym z nich, niezależnie od rodzaju szkody, jest oświadczenie sprawcy lub notatka policyjna. Oba dokumenty wskazują sprawcę, miejsce zdarzenia, a także bardzo dokładnie opisują, jak doszło do wypadku. Konieczne jest także dołączenie kopii prawa jazdy sprawcy wypadku, a także dowodów rejestracyjnych obu samochodów.
Kolejne dokumenty różnią się w zależności od rodzaju szkody.
W przypadku szkody rzeczowej konieczne jest udokumentowanie strat w samochodzie. Pomaga w tym dokumentacja fotograficzna. Jeżeli samochód jest już naprawiony, warto dołączyć rachunki z warsztatu lub kosztorys.
Osoby, które doznały uszczerbku, powinny dostarczyć dokumentację medyczną. Są to takie dokumenty jak:
karta informacyjna ze szpitala
zdjęcia z prześwietleń i inne wyniki badań
diagnozy
Wszystkie te dokumenty pozwalają ubezpieczycielowi na prawidłową ocenę sytuacji, a tym samym wypłatę właściwego odszkodowania.
Rekompensata szkód - dochodzenie odszkodowań
Dlaczego tak ważne jest, aby ubiegać się o pieniądze z polisy? Dzięki temu poszkodowani, którzy w żaden sposób nie zawinili, nie muszą pokrywać szkód we własnym zakresie. Jednocześnie dzięki temu poszkodowani mogą uzyskać lepsze usługi, aby szybciej zlikwidować szkody. Dzięki odszkodowaniu każdy może pozwolić sobie na leczenie prywatne, bądź naprawienie samochodu w ASO.
Ubezpieczyciele posiadają też odpowiednie procedury, które ułatwiają otrzymanie odszkodowania.
Niestety, mimo to bardzo wielu poszkodowanych ma problemy z dochodzeniem odszkodowań. Do najczęstszych należą:
nieuzasadniona odmowa wypłaty odszkodowania
wypłata zaniżonego odszkodowania
nieprawidłowe sporządzenie kosztorysu
przedłużanie terminu wypłaty odszkodowania
W takich przypadkach warto zasięgnąć rady u specjalistów. Wiedzą oni, jak skutecznie odzyskać środki na naprawę i leczenie. Zrobią to także szybciej, bez niepotrzebnego angażowania poszkodowanego.
Uzyskaj bezpłatną poradę rzeczoznawcyOdszkodowania powypadkowe - najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Ile trwa wypłata odszkodowania z OC sprawcy?
Ubezpieczyciel ma 30 dni na wypłatę odszkodowania - jest to czas określony w art. 14 Ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
Czy mogę odwołać się od decyzji ubezpieczyciela?
Z odwołaniem od decyzji ubezpieczyciela możesz wystąpić, kiedy decyzja wydana przez ubezpieczyciela jest w Twoim odczuciu niekorzystna. Nie trzeba tego robić od razu. Na przesłanie pisma reklamacyjnego jest określony czas - wynosi on 3 lata. Gdy wypadek był skutkiem przestępstwa, a przeciwko kierowcy toczy się postępowanie sądowe, na złożenie pisma z odwołaniem jest aż 20 lat.
Na czym polega Bezpośrednia Likwidacja Szkód?
BLS daje możliwość likwidacji szkody bezpośrednio przez Twoje towarzystwo ubezpieczeniowe. Opiera się o minimum formalności, ponieważ nie musisz samodzielnie kompletować dokumentów zgodnych z wymaganiami ubezpieczyciela sprawcy zdarzenia. Firmy ubezpieczeniowe uczestników zdarzenia ustalają rozliczenie między sobą.
Czym jest zasada pełnego odszkodowania powypadkowego?
Odszkodowanie powypadkowe powinno uwzględniać nie tylko stratę rzeczywistą, ale i utracone z powodu zdarzenia korzyści - np.: brak możliwości wykonania dzieła, podpisania umowy lub kontraktu, czy utratę możliwości podjęcia pracy.

Jak to działa?
Zgłaszasz swoją sprawę do Helpfind
Dzięki temu możemy się z Tobą skontaktować
Czekasz na kontakt z naszym doradcą
Skontaktujemy się z Tobą nie później niż w ciągu 48 h w dni robocze
Przeprowadzamy analizę Twoich dokumentów
Sprawdzamy, czy istnieją podstawy do przyznania Ci renty i badamy możliwość jej skapitalizowania
Uzyskujemy dla Ciebie rentę
Nasz ekspert rozpoczyna działania w Twojej sprawie i stara się o uzyskanie dla Ciebie renty
artykuły na naszym blogu
Wiedza o odzyskiwaniu odszkodowań
Najnowsza wiedza odszkodowawcza czeka na Ciebie. Znamy się na tym!
Czytaj więcej z tej kategorii31.08.2023
19 min
Świadczenie wspierające – czy będzie lepsze od pielęgnacyjnego?
Świadczenie wspierające ma być wprowadzone w 2024 roku. Omawiamy projekt ustawy, a nasz ekspert udziela komentarza w tej sprawie....
Zdrowie
20.07.2023
10 min
Renta socjalna na podstawie orzeczenia o niepełnosprawności – dla kogo?
Renta socjalna na podstawie orzeczenie o niepełnosprawności interesuje wiele osób, które mają takie orzeczenia. Podpowiadamy, czy można ja uzyskać....
Zdrowie
04.07.2023
21 min
Na jakie choroby można dostać orzeczenie o niepełnosprawności?
To, na jakie choroby można dostać orzeczenie o niepełnosprawności, określają w dużej mierze symbole przyczyn powstania niepełnosprawności....
Zdrowie
Dopłata do odszkodowania szkody na pojeździe
Prześlij do nas swoje dokumenty i zaczekaj na darmową analizę kosztorysu
Bezpłatna analiza dokumentacji
Brak opłat wstępnych
Jesteśmy niezależnym ekspertem
Zaufaj nam i skorzystaj z doświadczenia
Bezpłatna analiza 0 zł
Zgłoś sprawę on-line