Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela to dokument łatwy do napisania

Odwołanie od decyzji ubezpieczyciela

to dokument łatwy do napisania

Otrzymujesz decyzję od ubezpieczyciela. Jesteś zadowolony, bo sprawa jest już wyjaśniona. Wreszcie możesz naprawić swój samochód. Twoje nastawienie zmienia się w ułamku sekundy, gdy okazuje się, że przyznana kwota nie wystarcza na naprawę. W takiej sytuacji radzimy napisać odwołanie od decyzji ubezpieczyciela. To prostsze, niż się wydaje i przynosi realne korzyści.

Wymogi formalne

Każde oficjalne pismo musi zawierać ściśle określone dane. Dzięki temu ubezpieczycielowi łatwiej jest odszukać Twoją sprawę i odnieść się do niej w merytoryczny sposób. Dlatego pamiętaj, aby w pierwszej części listu ująć takie dane jak:

  • Twoje imię, nazwisko i adres

  • Dane ubezpieczyciela

  • Nr szkody nadany przez ubezpieczyciela i nr polisy

  • Datę decyzji wydanej przez ubezpieczyciela

Informacje te w zupełności wystarczą, aby w łatwy i szybki sposób ubezpieczyciel mógł wrócić do Twojej sprawy.

Stanowisko i jego uzasadnienie

W kolejnej części dokumentu musisz jasno wyrazić swoje stanowisko. W tym przypadku musisz napisać, że nie zgadzasz się z decyzją i wnosisz o ponowne rozpatrzenie dokumentu. Warto tu także powołać się na przepisy kodeksu cywilnego. Oprócz tego musisz dokładnie określić kwotę, o jaką się ubiegasz. Pamiętaj, że musi ona odzwierciedlać rzeczywistą kwotę naprawy.

W tej części najważniejsze jest jednak odpowiednie uzasadnienie. Sama Twoja opinia niestety nie wystarczy. Należy dostarczyć ubezpieczycielowi dowodów na swoje roszczenia. Najczęstszą bolączką kierowców jest zaniżony kosztorys. Można w nim wtedy wykazać szereg nieprawidłowości. Jeżeli w kosztorysie pojawiają się części zamienne, możesz powołać się na uchwałę Sądu Najwyższego z dnia 20.06.2011. Sędziowie uznali, że nie można  montować w samochodach z nowymi oryginalnymi częściami części zamiennych. Jeżeli jest to konieczne, ubezpieczyciel powinien o tym poinformować pisemnie i przede wszystkim poprosić o wyrażenie zgody.

Podobnie sytuacja wygląda, gdy Towarzystwo Ubezpieczeniowe stosuje amortyzację. W przypadku odszkodowania z OC sprawcy praktyki takie są niedopuszczalne i sprzeczne ze stanowiskiem Sądu Najwyższego. Również możesz powołać się na Uchwałę Sądu Najwyższego z dnia 12.04.2011. Sąd wskazuje w niej, że poszkodowany nie wzbogaca się, gdy w samochodzie na miejscu uszkodzonej części montowana jest nowa i oryginalna. Jest ona bowiem integralną częścią samochodu i nie stanowi przedmiotu obrotu. Dodatkowo, jeżeli nie można naprawić uszkodzonej części, jej wymiana na nową sprawia, że samochód zostaje przywrócony do poprzedniego stanu.  

W niektórych sytuacjach samo powołanie się na obowiązujące prawo nie wystarczy. Tak jest w przypadku wartości samochodu.  Często jest to bardzo ważny punkt, gdy ma miejsce odwołanie od decyzji ubezpieczyciela. Wartość pojazdu określona jest w polisie ubezpieczeniowej. Może ona ulec zmianie ze względu na zużycie pojazdu. Dokładną wartość samochodu przed wypadkiem pomaga ustalić rzeczoznawca. Może także zweryfikować kosztorys ubezpieczalni. Opinia niezależnego eksperta jest praktycznie nie do podważenia. Może również służyć jako dowód w ewentualnej sprawie sądowej.

Sposób przekazania dokumentu

Jak możesz przekazać swoje pismo? Obecnie proponuje się kilka rozwiązań. Swój dokument możesz przekazać agentowi ubezpieczeniowemu. Możesz także zgłosić się na infolinię prowadzoną tylko w celu odbierania reklamacji. Niektóre Towarzystwa Ubezpieczeniowe zapewniają możliwość złożenia odwołania od decyzji ubezpieczyciela poprzez internet.

Najczęściej poszkodowani wybierają list polecony. To bardzo ważne, aby nie wysyłać odwołania zwykłym listem. W przypadku poleconego dysponujesz dowodem nadania. Poczta Polska dostarcza również potwierdzenia odbioru zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej. Data odbioru listu przez ubezpieczyciela jest bardzo ważna w kolejnym etapie.  

Co dalej?

Od momentu przekazania odwołania ubezpieczyciel ma 30 dni na reakcję. W tym czasie musi ponownie przeanalizować Twój przypadek. Dobrze sporządzone pismo jest bardzo trudno podważyć, dlatego powinieneś spodziewać się pozytywnej decyzji. O swoim stanowisku ubezpieczyciel powiadamia Cię pisemnie. Jeżeli ubezpieczyciel nie dotrzyma terminu i nie wyda żadnej decyzji, automatycznie Twoje pismo zostaje uznane za zasadne. Oznacza to, że ubezpieczyciel musi wypłacić dokładnie taką kwotę, jakiej żądasz.

Co zrobić w przypadku, gdy ubezpieczyciel wciąż nie przychyla się do Twojego wniosku? Możesz starać się odwołać jeszcze raz. Pamiętaj jednak, że już w dniu wydania decyzji rozpoczyna się bieg przedawnienia. Jeżeli ubezpieczyciel podtrzymuje swoją decyzję, będziesz miał mniej czasu na dalsze działania. A należy do nich sprawa sądowa. Złożenie pozwu jest mniej kłopotliwe, niż się wydaje i najczęściej nie wymaga udziału prawnika. Jeżeli wygrasz sprawę, wszelkie koszty związane z procesem zostaną zwrócone.

Wielu poszkodowanych wybiera także pomoc kancelarii prawniczych lub odszkodowawczych. Często w takich przypadkach udaje się uniknąć rozpraw, a poszkodowany otrzymuje wyższe odszkodowanie.

Helpfind.pl - Małgorzata Wodyńska - redaktor

Małgorzata Wodyńska

Redaktor

Filolog polski ze specjalizacją zarządzania mediami. Wszystko to sprawiło, że pisanie stało się hobby i stylem życia. W czasie wolnym gotuje i eksperymentuje w kuchni, namiętnie czyta kryminały i fotografuje dziką przyrodę.

Helpfind.pl - odszkodowania online - logo

Średnia ocena: 3.50