Światła do jazdy dziennej mają poprawiać widoczność pojazdu, ale ich nieprawidłowe użycie może prowadzić do problemów podczas kontroli drogowej. Przed montażem warto poznać obowiązujące regulacje i zasady działania. Sprawdź, na co zwrócić uwagę.
Światła do jazdy dziennej – czym są i jaką pełnią funkcję?
Czy światła do jazdy dziennej są obowiązkowe?
Jakie wymagania muszą spełniać światła do jazdy dziennej?
Światła do jazdy dziennej a światła mijania – jakie są różnice?
Jak wybrać światła do jazdy dziennej do swojego samochodu?
Najczęstsze błędy przy wyborze i montażu świateł do jazdy dziennej
Światła do jazdy dziennej w innych krajach Unii Europejskiej
Stłuczka lub wypadek? Dowiedz się, czy możesz otrzymać dodatkowe środki
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Światła do jazdy dziennej – czym są i jaką pełnią funkcję?
Światła do jazdy dziennej to rodzaj oświetlenia samochodowego przeznaczonego do jazdy dziennej, znane również pod terminem daytime running lights (DRL).
Ich głównym zadaniem jest zwiększenie widoczności pojazdu z perspektywy innych uczestników ruchu. Wpływają także na poprawę bezpieczeństwa na drogach.
Kluczowe funkcje:
- światła do jazdy dziennej oraz świateł dziennych poprawiają widoczności samochodu i ogólną widoczność na drodze,
- światła i oświetlenie tego typu zostały zaprojektowane jako rozwiązanie, które ma za zadanie zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym,
- zastosowanie jazdy dziennej jako standardu sprawia, że pojazd staje się bardziej czytelny wizualnie na tle otoczenia.
Ważne!
Czy światła do jazdy dziennej są obowiązkowe?
Zgodnie z polskimi przepisami światła do jazdy dziennej mogą być używane zamiast świateł mijania wyłącznie od świtu do zmierzchu przy dobrej widoczności. W warunkach ograniczonej widoczności kierowca ma obowiązek włączyć światła mijania.
Prawo o ruchu drogowym, art. 51. [Zasady używania świateł mijania, do jazdy dziennej, drogowych i przeciwmgłowych]
Źródło: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/prawo-o-ruchu-drogowym-16798732/art-51
Warto pamiętać, że w niektórych krajach zasady dotyczące ich używania mogą wyglądać nieco inaczej, dlatego kierowcy wybierający się w dalszą trasę powinni sprawdzić lokalne wymagania przed wyruszeniem w drogę.
Jakie wymagania muszą spełniać światła do jazdy dziennej?
Aby światła do jazdy dziennej mogły być legalnie stosowane, muszą spełniać wymogi techniczne i formalne. Nie każde dostępne światła nadają się do użytku drogowego – kluczowe znaczenie ma ich zgodność z przepisami oraz sposób zamontowania w pojeździe.
Najważniejsze wymagania, jakie muszą spełniać światła do jazdy dziennej:
- DRL muszą mieć ważną homologację zgodną z odpowiednimi regulacjami europejskimi – to znaczy, że muszą być opatrzone odpowiednim znakiem homologacyjnym (np. „E” w okręgu + numer homologacji).
- Lampa musi zostać zamontowana w pojeździe w sposób zgodny z przepisami dotyczącymi położenia świateł: symetrycznie względem osi, oraz w odpowiedniej odległości – tak, by światło nie oślepiało innych uczestników ruchu (25-150 cm od ziemi, min. 60 cm odległości między lampami oraz max. 40 cm od bocznego obrysu).
- DRL muszą działać poprawnie – czyli włączają się automatycznie po uruchomieniu silnika i gasną, jeśli włączone zostają światła mijania.
- Moc i natężenie światła muszą być dostosowane – światło nie może być zbyt słabe (nie spełnia wtedy funkcji zwiększenia widoczności), ani zbyt mocne/źle ustawione – co może powodować oślepianie.
- Światła muszą być wykonane solidnie – odporne na warunki atmosferyczne (deszcz, kurz, mróz itp.), zabezpieczone przed korozją i wnikaniem wody.
- Dokumentacja – przy DRL-ów powinna być dostępna instrukcja lub informacja, że lampa posiada homologację i spełnia normy, co jest potrzebne np. przy przeglądzie technicznym lub kontroli drogowej.
W praktyce wybór przypadkowego zestawu bez potwierdzonej homologacji może skutkować problemami podczas kontroli drogowej lub przeglądu technicznego, dlatego zawsze warto sprawdzić, czy wybrane rozwiązanie spełnia wszystkie powyższe warunki.
Światła do jazdy dziennej a światła mijania – jakie są różnice?
Zarówno światła do jazdy dziennej, jak i światła mijania wpływają na widoczność pojazdu, pełnią jednak inne funkcje i obowiązują w odmiennych sytuacjach drogowych.
Różnice pomiędzy światłami do jazdy dziennej a światłami mijania:
- światła do jazdy dziennej służą wyłącznie do poprawy widoczności pojazdu w warunkach normalnej przejrzystości powietrza oraz za dnia,
- światła mijania zapewniają oświetlenie drogi i są obowiązkowe w warunkach ograniczonej widoczności, takich jak: mgła, deszcz, opady śniegu, zmierzch, zmrok oraz podczas jazdy nocą,
- światła do jazdy dziennej w odróżnieniu od świateł mijania nie oświetlają drogi przed pojazdem, mają jedynie sprawić, by auto było lepiej widoczne dla pozostałych uczestników ruchu,
- światła mijania współpracują z innymi elementami oświetlenia, zapewniając pełne oznaczenie pojazdu z przodu i z tyłu. Przy włączonych światłach dziennych tylne lampy nie świecą.
Jak wybrać światła do jazdy dziennej do swojego samochodu?
Wybór odpowiednich świateł do jazdy dziennej powinien uwzględniać nie tylko wygląd, ale przede wszystkim bezpieczeństwo, widoczność pojazdu oraz zgodność z przepisami. Na rynku dostępne są różne produkty, jednak nie każde dostępne światła będą pasować do konkretnego auta oraz jego konstrukcji.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze świateł do jazdy dziennej?
- Dopasowanie do konkretnego pojazdu (istotne są szczególnie wymiary, kształt zderzaka oraz możliwości montażowe),
- rzeczywista moc i efektywność zużycia energii, wpływające na obciążenie instalacji,
- jakość wykonania oraz trwałość (tanie produkty mogą szybciej stracić parametry świetlne),
- czy są to światła fabrycznie montowane, czy dodatkowe rozwiązania (specjalne światła lub dodatkowe oświetlenie),
- kompatybilność z innymi systemami oraz komfort użytkowania z perspektywy kierowcy,
- zgodność z homologacją oraz realna funkcjonalność w różnych warunkach drogowych.
Najczęstsze błędy przy wyborze i montażu świateł do jazdy dziennej
Przy montażu świateł do jazdy dziennej kierowcy często popełniają błędy, które obniżają widoczność pojazdu, są niezgodne z obowiązującymi przepisami i mogą wpływać na bezpieczeństwo w ruchu. W praktyce większość problemów wynika z nieprawidłowego montowania, niewłaściwych produktów oraz braku homologacji.
Najczęstsze błędy przy montażu i wyborze świateł do jazdy dziennej:
- Montaż świateł bez homologacji – jest to niezgodne z przepisami i może skutkować mandatem lub problemami podczas przeglądu technicznego.
- Nieprawidłowe podłączenie przewodów – może prowadzić do zwarć, awarii instalacji lub niepoprawnego włączania świateł (np. w sytuacji, kiedy świecą po wyłączeniu silnika i nie gasną mimo wyłączenia świateł mijania).
- Niewłaściwe ustawienie kąta świecenia – obniża to zwiększenie widoczności, ale przede wszystkim może oślepiać innych uczestników ruchu.
- Montaż świateł zbyt nisko lub zbyt wysoko – będzie to sprawiało wrażenie, że światła są przeciwmgielne lub drogowe, co może wprowadzać w błąd.
- Nieprawidłowe prowadzenie przewodów – prowadzenie przewodów "na szybko", np. po wierzchu albo tymczasowo na taśmie, może obniżać trwałość instalacji i powodować uszkodzenia mechaniczne.
Światła do jazdy dziennej w innych krajach Unii Europejskiej
Funkcjonowanie świateł do jazdy dziennej (daytime running lights, DRL) w krajach Unii Europejskiej regulowane jest dyrektywą uniją, która od 2011 roku wymaga, aby wszystkie nowe samochody osobowe i małe vany były wyposażone w DRL.
Różnice w przepisach między krajami UE
Mimo wspólnych przepisów prawnych dotyczących wymagań technicznych DRL, poszczególne kraje członkowskie wprowadziły odmienne regulacje dotyczące obowiązku ich używania:
- Bułgaria, Czechy, Estonia, Kosowo, Łotwa, Litwa, Macedonia Północna, Czarnogóra, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja i Słowenia wymagają używania świateł przez cały rok.
- W krajach skandynawskich, takich jak Szwecja, Finlandia, Norwegia czy Islandia, obowiązek ten funkcjonuje od lat 70. i 80. XX wieku.
- We Włoszech światła muszą być włączone poza obszarami zabudowanymi oraz w tunelach, natomiast w Austrii obowiązują one na wszystkich drogach publicznych.
Przepisy UE wymagają, aby DRL były funkcjonalnie oddzielne od świateł przeciwmgłowych i reflektorów głównych, zgodnie z rozporządzeniem ECE 87 i montowane zgodnie z ECE 48. Na kloszu lampy muszą znajdować się odpowiednie oznaczenia homologacyjne potwierdzające zgodność z normami.
Warto wiedzieć
Stłuczka lub wypadek? Dowiedz się, czy możesz otrzymać dodatkowe środki
Zdarza się, że odszkodowanie otrzymane po kolizji drogowej lub wypadku komunikacyjnym nie pokrywa kosztów naprawy pojazdu. Różnice między kosztorysem ubezpieczyciela a realnymi wydatkami mogą sprawić, że kierowca musi finansować część naprawy samodzielnie. Dlatego warto sprawdzić, czy w Twojej wycenie nie ma elementów, które obniżyły wysokość świadczenia.
Jeśli masz wątpliwości co do zaproponowanej kwoty, możesz przesłać kosztorys do Helpfind poprzez formularz online. Nasi specjaliści przygotują bezpłatną analizę dokumentów i ocenią, czy w przedstawionej wycenie pojawiły się rozbieżności. Gdy analiza je potwierdzi, otrzymasz propozycję sprzedaży roszczenia poprzez cesję wierzytelności.
Po zaakceptowaniu naszej oferty i podpisaniu wszystkich dokumentów środki są wypłacane zazwyczaj w ciągu 48 godzin.
Jak wygląda proces współpracy z Helpfind?
- Przekazujesz nam kosztorys przygotowany przez ubezpieczyciela.
- Nasi eksperci przeprowadzają bezpłatną analizę Twoich dokumentów.
- Otrzymujesz informację o wystąpieniu ewentualnych nieprawidłowości.
- W przypadku ich potwierdzenia przedstawiamy Ci ofertę odkupu roszczenia przez cesję wierzytelności.
- Po akceptacji propozycji i podpisaniu dokumentów środki trafiają do Ciebie nawet w 48h.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
Czy światła do jazdy dziennej działają razem z pozostałymi światłami samochodowymi?
Nie, DRL pracują samodzielnie i nie uruchamiają pozostałych świateł samochodowych, takich jak pozycyjne czy mijania. Ich zadaniem nie jest pełne oświetlenie drogi, ale zwiększenie widoczności auta w dobrych warunkach.
Kiedy nie możemy korzystać tylko ze świateł dziennych?
Światła do jazdy dziennej nie mogą być używane przy zmroku, w deszczu, mgle, śniegu ani w warunkach ograniczonej widoczności. W takich sytuacjach konieczne jest włączenie świateł mijania, ponieważ DRL nie zapewniają odpowiedniego oznaczenia pojazdu.
Czy światła do jazdy dziennej mogą powodować rozładowywanie akumulatora?
Same światła do jazdy dziennej nie powodują rozładowywania akumulatora, ponieważ mają bardzo niski pobór prądu, szczególnie w wersjach LED. Problem może pojawić się tylko wtedy, gdy instalacja została podłączona nieprawidłowo, na przykład jeśli światła pozostają włączone po wyłączeniu zapłonu albo pobierają zasilanie z niewłaściwego obwodu. W takich sytuacjach akumulator rzeczywiście może tracić energię, ale wynika to z błędnego montażu, a nie z działania samych świateł dziennych.


Dominika Krysiak
Na bieżąco śledzi oraz analizuje sytuację Frankowiczów w Polsce. Stara się poruszać te problemy oraz tematy, które najbardziej interesują osoby posiadające kredyt w helweckiej walucie. Prywatnie miłośniczka górskich wędrówek i dobrego amerykańskiego kina.
Poznajmy się
Poprzedni artykuł
Podatek PCC – ile wynosi, jak obliczyć, kiedy i gdzie zapłacić
artykuły na naszym blogu
Wiedza o odzyskiwaniu odszkodowań
Najnowsza wiedza odszkodowawcza czeka na Ciebie. Znamy się na tym!
Czytaj więcej z tej kategorii12.05.2025
21 min
Światła w samochodzie – rodzaje, jaka kara za brak?
Poznaj różne rodzaje świateł w samochodzie i ich zastosowanie. Dowiedz się, jak poprawić bezpieczeństwo na drodze....
Samochód
02.04.2025
14 min
Sygnalizacja świetlna w praktyce: rodzaje, znaczenie i nowoczesne technologie
Sygnalizacja świetlna to coś więcej niż tylko kolorowe światła. Dowiedz się więcej na jej temat....
Samochód
05.06.2025
16 min
Kontrola drogowa – jak się zachować, co musisz wiedzieć?
Kontrola drogowa – sprawdź, co wolno policjantowi, a co musi zrobić kierowca. Prawa, obowiązki i zasady postępowania podczas zatrzymania....
Samochód
Możliwość uzyskania dodatkowych środków
Prześlij do nas swoje dokumenty i zaczekaj na darmową analizę kosztorysu
Bezpłatna analiza dokumentacji
Brak opłat wstępnych
Jesteśmy niezależnym ekspertem
Zaufaj nam i skorzystaj z doświadczenia
Bezpłatna analiza 0 zł
Zgłoś sprawę on-line


