Wyrejestrowanie samochodu możliwe jest tylko raz, we właściwym urzędzie

Wyrejestrowanie samochodu

jakie dokumenty musisz posiadać?

Kierowca, który chce wyrejestrować swój pojazd, powinien zgłosić to w wydziale komunikacji, urzędu właściwego dla swojego miejsca zamieszkania. Może to uczynić osobiście lub z pomocą wskazanego przez siebie pełnomocnika. Każdy samochód w Polsce musi posiadać wykupione OC pojazdu. W przypadku braku wyrejestrowania samochodu, na kierowcę może zostać nałożona kara za jego brak. Warto wiedzieć, kiedy auto powinno zostać wyrejestrowane i jakie dokumenty będą potrzebne.

Wyrejestrowanie samochodu – Co powinien wiedzieć kierowca

Wszystkie niezbędne dokumenty kierowca (lub wskazany przez niego pełnomocnik) składa w wydziale komunikacji. Jeśli samochód ma innych współwłaścicieli, oni również powinni być obecni podczas wyrejestrowywania. Pojawić może się jeden z nich- jednak pozostali powinni przekazać mu swoje pełnomocnictwo. Wnioski o wyrejestrowanie pojazdu rozpatrywane są od razu, kierowca musi jedynie wnieść opłatę w wysokości 10 zł, w przypadku wyrejestrowania przez pełnomocnika 17 zł, gdy upoważniony zostanie najbliższy członek rodziny, nie ponosi się opłaty skarbowej.

Kiedy wyrejestrowanie samochodu jest konieczne?

Samochód można wyrejestrować, gdy doszło do:

  • sprzedaży, kasacji lub zniszczenia pojazdu za granicą

  • kradzieży

  • trwałej utraty wartości

  • jego wycofania z obiegu

  • przekazania pojazdu, lub niekompletnego pojazdu do przedsiębiorstwa, które prowadzi stację demontażu lub do przedsiębiorstwa, które prowadzi punkt zbierania pojazdów

W przypadku sprzedaży auta kierowca nie wyrejestrowuje go, a jedynie składa zawiadomienie o jego zbyciu. Wtedy potrzebne jest jedynie zawiadomienie o zbyciu auta. Później trzeba zawiadomić wydział komunikacji w ciągu 30 dni od momentu podpisania umowy z kupującym. W przypadku braku takiego zgłoszenia kierowca wciąż jest uznawany za właściciela samochodu. A wtedy będzie musiał zapłacić karę za brak obowiązkowego OC. Taki samochód może zostać również w łatwy sposób wykorzystany do przestępstwa.

Jakie dokumenty będą potrzebne przy wyrejestrowaniu pojazdu

W zależności od powodu wyrejestrowania samochodu kierowca powinien załączyć potrzebne dokumenty:

W przypadku sprzedaży, kasacji lub zniszczenia pojazdu za granicą:

  • dowód rejestracyjny

  • karta pojazdu

  • tablice rejestracyjne

  • dokument, który potwierdzi kasację samochodu

W przypadku kradzieży:

  • karta i dowód rejestracyjny

  • zaświadczenie z policji potwierdzające kradzież pojazdu

  • oświadczenie o zapoznaniu się z odpowiedzialnością karną za składanie fałszywych zeznań

W przypadku przekazania do kasacji:

  • tablice rejestracyjne

  • karta pojazdu

  • dowód rejestracyjny

  • zaświadczenie o demontażu lub o przyjęciu niepełnego pojazdu

Raz wyrejestrowanego pojazdu nie można zarejestrować ponownie, wyjątkiem jest auto odzyskane z kradzieży, zabytkowe- takie, które ma co najmniej 25 lat, lub którego model nie jest produkowany od 15 lat. Również pojazd uznany za unikat i o szczególnym znaczeniu historycznym może zostać ponownie zarejestrowany. Nie ma możliwości, by kierowca wyrejestrował swój samochód, dalej go posiadając i unikając obowiązku płacenia składki OC.

Co w przypadku pojazdu nieużywanego?

Pojazd, który stoi w przysłowiowym ogródku, niszczeje i nie jest używany, podlega także obowiązkowemu ubezpieczeniu OC. Nie ma znaczenia fakt, że jest to samochód nieużywany. W świetle przepisów wciąż jest zarejestrowany i może poruszać się po drogach. W przypadku, gdy zostanie on wydany na złom, Umowa kupna i umowa sprzedaży w tym przypadku będzie bardzo pomocna. Bez jej zawierania kierowca musi się liczyć, że może otrzymać karę za brak OC. Lepiej więc uniknąć takich konsekwencji i wyrejestrować auto.

Sprawa wygląda inaczej w przypadku czasowego wycofania z ruchu samochodów ciężarowych i autobusów powyżej 3,5 t masy dopuszczalnej- jest to możliwe na okres od 2 do 48 miesięcy. Właściciel pojazdu, który jest tymczasowo wycofany, musi złożyć do depozytu dowód rejestracyjny oraz tablice pojazdu. Musi również wnieść opłatę w wysokości 80 zł.

Helpfind.pl - Patrycja Gmurowska - redaktor

Absolwentka pedagogiki społecznej i komunikacji, której pasją zawsze było pisanie. Stąd wzięło się zamiłowanie do dziennikarstwa internetowego, które jest sposobem na życie. Prywatnie miłośniczka dobrej literatury, zagranicznych seriali i górskich wędrówek.

Helpfind.pl - odszkodowania online - logo

Średnia ocena: 4.16

Czytaj także

Miałem pożar domu, jakie dokumenty... Helpfind - Pożar domu

Miałem pożar domu, jakie dokumenty potrzebne są do odszkodowania?

Pożar domu jest dużym stresem dla domowników. Bez względu na to, jak wielkich był rozmiarów. Często zdarza się, że mimo...

Szkoda całkowita co zrobić, gdy... Helpfind - Szkoda całkowita

Szkoda całkowita co zrobić, gdy wartość samochodu się nie zgadza?

Szkoda całkowita w pojeździe występuje wówczas, gdy przywrócenie stanu poprzedniego jest niemożliwe albo gdyby pociągało za sobą dla nadmierne trudności...

Renta po wypadku w pracy... Helpfind - Renta po wypadku w pracy - dokumenty potrzebne do uzyskania

Renta po wypadku w pracy - dokumenty potrzebne do uzyskania

Renta po wypadku w pracy nie musi oznaczać dla poszkodowanego strat. Poszkodowany może wystąpić o przyznanie renty kiedy wypadek zostanie...

Samochód zastępczy jakie dokumenty są... Helpfind - Samochód zastępczy jakie dokumenty są potrzebne by go uzyskać

Samochód zastępczy jakie dokumenty są potrzebne by go uzyskać

A co w przypadku, gdy samochodu nie da się naprawić i ubezpieczyciel orzekł o szkodzie całkowitej? Poszkodowanemu także należy się...