Odszkodowanie za wypadek w sklepie - co robić, gdy się wydarzy

W jakich sytuacjach ubiegać się o odszkodowanie za wypadek w sklepie

Miałeś poważny wypadek na terenie małego osiedlowego warzywniaka albo dużego marketu? Zastanawiasz się, jakie masz prawa i czy możesz oczekiwać odszkodowania i zadośćuczynienia od właściciela sklepu? Poniżej przedstawię Ci kilka istotnych informacji, aby wyjaśnić zagadnienie oraz ułatwić ewentualnie dochodzenie roszczeń.

Okoliczności wypadku

Jesteś na zakupach w markecie oglądasz towar na najwyższej półce i nagle upadasz, bo na posadzce jest duża plama oleju, której nie zauważyłeś. W innej sytuacji idąc alejką sklepową potykasz się o pozostawione przez pracowników pudła  po rozpakowaniu towaru. Zimą wychodzisz ze sklepu – na chodniku zalega śnieg a pod nim oblodzona nawierzchnia i upadasz. Sytuacje mogą być różne – finalnie ulegasz wypadkowi i łamiesz rękę lub nogę, dochodzi do uszkodzenia powłoki ciała itd.

Oczywiście – w sytuacji, kiedy mamy wypadek, robimy wszystko, żeby się „ratować” i jak najszybciej uśmierzyć ewentualny ból, bądź znaleźć się u lekarza i uzyskać pomoc. Jednak w przypadku, kiedy dochodzi do uszkodzenia naszego ciała na terenie sklepu trzeba pamiętać o kilku czynnościach, które warto wykonać, aby ułatwić sobie późniejsze starania się o odszkodowanie.

Zbierz dowody

Najpierw należy zgłosić wypadek obsłudze sklepu. Dokładnie opisz, co się stało i co było przyczyną. Wskaż też miejsce zdarzenia. Pracownicy sklepu, na Twoją prośbę, powinni sporządzić oświadczenie, w którym zawrą wszystkie te informacje i które zostanie podpisane przez osobę sporządzającą ten dokument. Na oświadczeniu mogą od razu zamieścić informację o polisie OC — jeśli ją posiadają. Wtedy powinna być także zaznaczona nazwa zakładu.

Jeśli masz telefon z aparatem, zrób zdjęcie miejsca wypadku. Możesz poprosić obsługę sklepu o wydanie nagrania z monitoringu, jeśli wypadek został nagrany. W przypadku, kiedy sklep nie posiada monitoringu, bądź miejsce wypadku nie jest nim objęte, warto zadbać o oświadczenie świadka zdarzenia. W ten sposób potwierdzi on, co było przyczyną zdarzenia.

Po zdarzeniu zgłaszasz się na izbę przyjęć sam albo przyjeżdża na miejsce karetka. Lekarz zapyta o okoliczności wypadku. Opisz krótko, co się stało i poproś o zamieszczenie takiej informacji w dokumentacji medycznej. Od teraz zbieraj każdy dokument medyczny, który zostaje sporządzony i ma związek z twoim urazem. Zachowaj także dowody poniesionych kosztów, takie jak:

  • paragony

  • rachunki

  • faktury za lekarstwa i sprzęt medyczny

 

To ty musisz udowodnić winę sklepu

Prawa i obowiązki Poszkodowanego w takim wypadku reguluje kodeks cywilny a dokładnie art. 415 „Kto z winy swej wyrządził drugiemu szkodę, obowiązany jest do jej naprawienia”. Jednak na tym nie koniec – art. 6 kc. mówi o tym, że „Ciężar udowodnienia faktu spoczywa na osobie, która z faktu tego wywodzi skutki prawne”.

Wyjaśniając powyższe — to Ty, jako poszkodowany w przypadku zgłoszenia roszczeń względem danego sklepu musisz udowodnić winę. Musisz wykazać także, że jest działanie pracowników lub maszyn było bezpośrednią przyczyną wypadku. Także zaniechanie działania może być przyczyną wypadku. Przykładami mogą tu być brak uprzątnięcia rozlanej cieczy lub nieodśnieżenie chodnika.   

Zebrane przez Ciebie dowody — o których pisałam wyżej — pomogą Ci to zrobić. Właściciel sklepu oraz jego obsługa powinni zapewnić możliwość bezpiecznego poruszania się i korzystania z zasobów sklepu. Jeśli okoliczności Twojego wypadku wskazują na zaniedbanie ze strony sklepu, masz prawo zażądać  naprawienie swojej szkody.

 

O co możesz się ubiegać

Decydujesz się na zgłoszenie swojego wypadku do ubezpieczyciela sklepu bądź bezpośrednio do właściciela marketu pamiętaj o przedstawieniu przede wszystkim wszystkich dokumentów i oświadczeń potwierdzających okoliczności zdarzenia. To potwierdzenie będzie zawarte w oświadczeniu spisanym w sklepie, oświadczeniach świadków, na nagraniu z monitoringu, zdjęciu, które zrobiłeś po zdarzeniu. Sam fakt wystąpienia zdarzenia i jego skutków potwierdza również dokumentacja medyczna i zawarte w niej informacje o obrażeniach, jakie poniosłeś. Przypominam — to Ty musisz udowodnić, że winę za wypadek ponosi placówka handlowa.

Przedstawiając swoje roszczenia po wypadku pamiętaj o przysługującej ci możliwości dochodzenia zadośćuczynienia i odszkodowania powypadkowego, o którym pisałam szerzej w poprzednim artykule.

Przedstawiając swoje żądania pamiętaj, aby każde z nich podpierać dowodem w postaci zebranych dokumentów.

Dodam tylko, że jeśli w trakcie zdarzenia Twoje ubranie uległo uszkodzeniu również możesz oczekiwać za to zwrotu pieniędzy. Miej tylko na uwadze, że nie będzie to kwota, którą zapłaciłeś — ubezpieczyciel pomniejszy ją o zużycie związane z czasem noszenia. Jeśli nie posiadasz paragonu za daną rzecz, możesz podać:

  • datę kupna,

  • model,

  • sklep lub markę.

Na pewno musisz przesłać także zdjęcie obrazujące uszkodzeniem.

W przypadku wątpliwości i obaw przed samodzielnym zgłoszeniem takiej szkody warto zwrócić się do pełnomocnika, który ma doświadczenie w prowadzeniu takich spraw. Znajomość realiów rynku ubezpieczeń, jak i procesu likwidacji szkód zdecydowanie ułatwia domaganie się o przysługujące Ci świadczenia.

Helpfind.pl - Maria Maszkiewicz - redaktor

Doradca odszkodowawczy. Doświadczenie zawodowe zdobywała jako likwidator szkód. Z wykształcenia magister zarządzania ze specjalizacją komunikacja społeczna i PR.

Helpfind.pl - odszkodowania online - logo

Średnia ocena: 4.11