Wypadek przy pracy obowiązki pracodawcy

  1. Minimum formalności
  2. Wyższa renta
  3. Profesjonalna pomoc prawna
  4. Nawet 20 lat na zgłoszenie

Sprawdź wysokość odszkodowania

Wypadek przy pracy obowiązki pracodawcy

Wypadki przy pracy to dość specyficzna grupa wypadków. Odszkodowania można dochodzić zarówno od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jak i polisy OC pracodawcy. Jednak aby to było możliwe, należy właściwie udokumentować przyczyny oraz skutki zdarzenia. Udział pracodawcy jest w tym względzie dosyć znaczy. Po zaistnieniu wypadku, jego obowiązkiem jest powołanie zespołu powypadkowego. Do zadań zespołu należeć będzie zbadanie przyczyn wypadku oraz dokonanie kwalifikacji zdarzenia do wypadku przy pracy. Wszystkie ustalenia zespołu,muszą znaleźć się w specjalnym protokole powypadkowym, który finalnie zatwierdza pracodawca.

Poszkodowanemu w wypadku przy pracy, przysługuje jednorazowe odszkodowanie, które wypłaca Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Wniosek o wypłatę tego świadczenia, wraz z zaświadczeniem o stanie zdrowia i protokołem powypadkowym, wysyła do ZUS zakład pracy poszkodowanego. Jeżeli otrzymane środki nie będą w stanie zrekompensować poniesionych szkód, pokrzywdzony ma prawo ubiegać się o dodatkowe pieniądze od swojego pracodawcy. Coraz częściej przedsiębiorstwa decydują się na zakup polis ubezpieczeniowych, które biorą odpowiedzialność finansową za wypadki przy pracy. Wtedy wszelkie roszczenia należy kierować bezpośrednio do konkretnego towarzystwa ubezpieczeniowego.

Kto może starać się o odszkodowanie?

Wypadek przy pracy
Pismo o odszkodowanie powinni wnieść wszyscy poszkodowani, którzy ucierpieli w wypadku przy pracy.
Odszkodowanie wypłaca się także w przypadku, gdy do wypadku nie doszło na terenie firmy, lecz poszkodowany wciąż realizował obowiązki pracownicze.Istotne jest jednakże, by wypadek nie zdarzył się z winy pracownika, bądź na skutek jego zaniedbania.
Gdy poszkodowany jest niezdolny do pracy, wypłacana jest mu renta
Pracownik dostaje wypłaty od ZUS i pracodawcy lub jego polisy OC

Zadośćuczynienie i renta za wypadek przy pracy

Zgodnie z kodeksem cywilnym, osoba poszkodowana ma prawo domagać się rekompensaty za szkody niematerialne od osoby, która je wyrządziła. W tym przypadku należy wykazać winę pracodawcy, który przez swoje zaniedbanie przyczynił się do zaistnienia wypadku. Najtrudniejsze będzie określenie kwoty zadośćuczynienia, która w odróżnieniu do odszkodowania, nie może zostać poparta rachunkami czy fakturami. Warto jest wzorować się na orzeczeniach sądowych, które dotyczą podobnych spraw. Trzeba jednak podkreślić, że każdy przypadek należy rozważać indywidualnie. Wysokość zadośćuczynienia zależy w głównej mierze od wieku poszkodowanego, rozmiaru poniesionego uszczerbku na zdrowiu oraz stopnia utraty jakości życia codziennego. Innym rodzajem świadczenia jest renta. Poszkodowany może liczyć na jej przyznanie zarówno od Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, jak i pracodawcy. Oprócz renty z tytułu utraty zdolności do pracy, należy się również renta z uwagi na zwiększone potrzeby finansowe oraz z tytułu zmniejszenia się widoków powodzenia na przyszłość. We wszystkich przypadkach należy jednak wykazać, że doznany uszczerbek na zdrowiu ma charakter długotrwały lub stały. Poszkodowany może również zdecydować się na kapitalizację renty. Jest to zastąpienie przyszłych wypłat tego świadczenia, jednorazowym odszkodowaniem. Rozwiązanie to w wielu przypadkach jest bardzo korzystne dla osoby poszkodowanej, gdyż otrzymuje wtedy sporą ilość pieniędzy.
Kiedy należy się odszkodowanie?

Gdy wypadek został zgłoszony pracodawcy

check icon

Gdy od zgłoszenia wypadku nie minęły 3 lata

check icon

20 lat na zgłoszenie wypadku będącego efektem przestępstwa

check icon

Gdy ucierpiało zdrowie pracownika

check icon

Gdy doszło do śmierci poszkodowanego

check icon

gdy sytuacja materialna poszkodowanego się pogarsza

check icon

Sprawdź bezpłatnie, czy należy Ci się odszkodowanie

Pomoc kancelarii odszkodowawczej

Poszkodowani bardzo często spotykają się z różnymi problemami podczas dochodzenia należnych świadczeń. Towarzystwa ubezpieczeniowe proponują zaniżone kwoty odszkodowania i zadośćuczynienia, które część osób przyjmuje. Pozostali natomiast decydują się odwołać od zaproponowanej kwoty, co najczęściej ma swój finał w sądzie. Warto na takim etapie rozważyć wsparcie kancelarii odszkodowawczej. Pomoc prawnika to nierzadko jedyna możliwość do uzyskania jakiegokolwiek świadczenia. Pamiętaj, że możesz także odwołać się od decyzji wydanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych. Większość kancelarii odszkodowawczych nie pobiera opłat wstępnych, a rozlicza się na zasadzie prowizji od wygranej kwoty.

Jak to działa?

Wypełniasz

formularz na naszej stronie

Kontakt

z naszym konsultantem w ciągu 48 h

Weryfikacja

przesłanych przez Ciebie dokumentów

Wypłata

należnej kwoty

Nie wygrasz

nie płacisz

Historie naszych klientów

Sprawdź bezpłatnie wysokość Twojego odszkodowania

czytaj więcej »